Paatero ja Filatov: Kuntakokeilujen lopettaminen on vastuutonta

16.9.2018

Jos kuntakokeiluja ei jatketa, moni pitkäaikaistyötön jää kokonaan vaille palvelua. Suomella ei ole varaa siihen. Rakennetyöttömyyden hoito ei saa pysähtyä vain siksi, että siniset eivät hallituksessa suostu jatkamaan työllisyyden kuntakokeilua. Häntä ei saa heiluttaa koko koiraa, sanovat Sirpa Paatero (sd) ja Tarja Filatov (sd).

Vaarana on, että kuntakokeilujen päättyessä ja pilottilakien myöhästyessä työttömistä tulee kokeilualueilla väliinputoajia, joiden asioita ei hoida TE-palvelut eikä kuntakaan.

Varmin tapa ratkaista ongelma on jatkaa kuntakokeilulakia aina vuoden 2020 loppuun asti. Kokeilun jatkon rahoitusta voitaisiin tukea kasvupalvelupilotoinnista säästyneillä varoilla.

– Hallitus antoi hätäisesti valmistellun ”pilottilain”, jolla kokeilut siirrettäisiin yksityisten palveluntuottajien kontolle ennen kuin maakuntauudistus astuu voimaan. Alun perin oli tarkoitus, että kokeilut jatkuvat maakuntauudistukseen asti. Suomella ei ole varaa siihen, että vaikeasti työllistyvien palvelut pysähtyvät hallituksen jääräpäisyyden vuoksi, kommentoi työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Filatov.

Filatov ja Paatero muistuttavat, että ongelma olisi helposti ratkaistavissa.

– Niin sanottujen pilottilakien käsittely ei ole läpihuutojuttu, koska laissa annettaisiin yksityisille palvelutuottajille mm. palvelutarvearvioinnin oikeus. Aiemmissa lainsäädännöissä tätä on pidetty viranomaistoimintana. Samoin eduskunnalle annetussa kasvupalvelulaissa.

– Kuntakokeilulainsäädännöllä on jo olemassa perustuslakivaliokunnan siunaus. Tarvittaisiin pelkästään yksinkertainen päivämäärän muutos. Sillä estettäisiin ihmisten putoaminen lakien väliin, summaa hallintovaliokunnan SDP:n valiokuntavastaava Paatero.

– Kun kuntakokeiluista päätettiin, ajatuksena nimenomaan oli, että ne jatkuvat niin pitkään, että uusi lainsäädäntö on valmis ottamaan ihmisistä kopin. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on yksimielisesti vaatinut kuntakokeilulle jatkoa. Tämä vaade on kaikunut ministeri Jari Lindströmin kuuroille korville, toteaa Filatov.

Pilottilait eivät oikeasti ole kokeilulakeja, vaan ne jäävät pysyväksi lainsäädännöksi, jos maakuntauudistus kaatuu.

Eduskunnan hallintovaliokunnan SDP:n valiokuntavastaava Paatero ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Filatov jättivät keväällä kirjallisen kysymyksen julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueellista tarjoamista ja työelämäkokeilua koskevasta kokeilusta lainsäädännöstä ja kuntakokeilujen kiireellisestä jatkamisesta.

Ministeri Lindströmin vastauksessa todetaan, että vaikka ”kokeilun kestoon liittyvät reunaehdot ovat olleet tiedossa jo ennen kokeilujen alkamista elokuussa 2017”, ei hallitus ole valmis jatkamaan kuntakokeilujen määräaikaa. Filatov ja Paatero vaativat ministeriä tarkistamaan mielipidettään ja estämään kuntakokeilun piirissä olevien ihmisen putoamisen ei kenenkään maalle.

Taustaa:

Laki julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueellista tarjoamista ja työelämäkokeilua koskevasta kokeilusta (HE 51/2017 vp) on voimassa vuoden 2018 loppuun.

Lain 4 §:n ensimmäinen momentti on voimassa vain 30. syyskuuta 2018 asti. Siinä siirretään työtön asiakas TE-palveluista kunnan asiakkaaksi kokeilualueilla.

Koska hallituksen esitys (HE 35/2018 vp) eduskunnalle laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi ja hallituksen esitys (HE 62/2018 vp) eduskunnalle julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden järjestämistä koskevaksi lainsäädännöksi valmistuvat vasta syysistuntokaudella 2018, on selvää, että kasvupalvelupilotit (vrt. perustuslakivaliokunnan kanta sote-uudistuksen valinnanvapauspilotteihin) eivät voi käynnistyä 1. lokakuuta 2018. Molemmat lait odottavat perustuslakivaliokunnan lausuntoa.