Paatero iloitsee Kotkan ja Haminan valinnasta kuntakokeiluun

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero on tyytyväinen työministeriön tekemään päätökseen valita Kotka ja Hamina mukaan pitkäaikaistyöttömyyden vähentämiseen tähtäävään kuntakokeiluun. Talousarviossa osoitettiin tämän päätöksen lisäksi 1,88 miljoonan euron lisämääräraha Kaakkois-Suomen työttömyyden torjuntaan. Nämä toimenpiteet ovat Paateron mielestä vahva osoitus työn ja oikeudenmukaisuuden arvoihin pohjaavasta politiikasta.

Valtion taloudellisesti tukema kokeilu tarjoaa kunnille nykyistä paremmat mahdollisuudet pitkään työttömänä olleiden palveluiden järjestämiseen. Kokeilukunnissa kunnat yhdessä työ- ja elinkeinotoimiston kanssa arvioivat kohderyhmään kuuluvien asiakkaiden palvelutarpeet, osallistuvat palveluprosessin suunnitteluun ja sen etenemisen seurantaan. Kokeilun piiriin kuuluvat pitkäaikaistyöttömistä ensisijaisesti ne, jotka ovat saaneet työttömyyden perusteella vähintään 500 päivää työttömyysetuutta, ja jotka tarvitsevat julkisten työvoimapalvelujen lisäksi kuntien järjestämisvastuulla olevia työllistymisedellytyksiä parantavia palveluja. Pitkäaikaistyöttömyyden vähentämiseen tarvitaan uusia keinoja, sillä se ei ole viime vuosina vähentynyt muun työttömyyden tapaan. Kokeilu toteutetaan ajalla 1.9.2012-31.12.2015.

– Kaakkois-Suomessa on syytä uskoa, että Kotka ja Hamina onnistuvat vähentämään pitkäaikaistyöttömyyttä kokeilun seurauksena. Jos kokeilu onnistuu, niin on mielestäni selvää, että se vakinaistetaan koskemaan koko maata, linjaa Paatero.

Hamina ja Kotka täyttivät työministeriön asettamat tiukat kriteerit. Tämä tarkoittaa, että Kotkan ja Haminan tilanne pitkäaikaistyöttömyyden osalta vaatii erityisiä toimenpiteitä.

– Olen varma, että kunnat osoittivat hyvää yhteistyökykyä prosessin aikana ja jatkaa tällä linjalla kokeilun aikana.  Uskon, että ministeriön vaakakupissa painoi myös halukkuutemme sitoutua kuntakokeiluun pitkäksi aikaa.

Sirpa Paateron mukaan niillä kunnilla, joita ei valittu kuntakokeiluun, on yhä mahdollisuus  pitkäaikaistyöttömyyden vähentämiseen kuntakokeilun tuloksia seuraamalla.

Työministeriö tarjoaa mahdollisuuden kaikille hakeneille kunnille olla mukana kuntakokeiluverkostossa. Se mahdollistaa kokeilun tuloksena havaittujen parhaiden käytäntöjen omaksumisen ja tiedon käyttöönottamisen myös kokeilun ulkopuolisille kunnille.

– Mielestäni Kaakkois-Suomessa on tällä hetkellä hyviä aihioita työttömille tarjottavien palvelujen ja työllisyyttä edistävän yhteistyön kehittämiseksi. Tätä työtä on syytä jatkaa myös tulevaisuudessa. Lisäksi on muistettava, että alueen ELY- keskus tarjoaa kokeilun ulkopuolisille kunnille avustusta pitkäaikaistyöttömyyden torjuntaan normaalein ehdoin, muistuttelee Paatero.

Paatero on tyytyväinen myös siitä, että Kaakkois-Suomi sai 1,88 miljoonaa euroa lisää työttömyyden torjuntaan valtioneuvoston päätöksellä.

– Nyt tehdyt päätökset ovat mielestäni osoitus uskottavasta työllisyyspolitiikasta Kaakkois-Suomessa. Täytyy puristaa ministeri Ihalaisen kättä koko maakunnan puolesta, kun hänet seuraavan kerran tapaan, kiittelee Sirpa Paatero.