Paatero: Hyvät eväät työllisyyden ja työelämän parantamiseksi

Sdp:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero iloitsee hallituksen eilen tekemistä päätöksistä, joilla työn vastaanottamisen helpottamiseksi puretaan kannustinloukkuja ja toisaalta työelämän pelisääntöjä pyritään selkiyttämään työntekijän edun mukaisesti.

Hallitus linjasi rakenneuudistusten yhteydessä, että työtön saa ansaita 400 euroa kuussa tämän vaikuttamatta asumistukeen ensimmäisen kuuden kuukauden työssäolon aikana.

– Erilaiset kannustinloukut on jo pitkään olleet tiedossa, mutta nyt viimein saatiin aikaan konkreettisia päätöksiä niiden purkamiseksi. Nyt tulee entistä huomattavasti paremmaksi vaihtoehdoksi vastaanottaa lyhytkestoisempaa, osa-aikaista tai pienipalkkaista työtä, iloitsee Paatero.

Paateron mielestä toinen pitkään puhuttanut suuri epäkohta on askeleen lähempänä poistumista, kun hallitus linjasi tekevänsä selvityksen nollatyösopimuksista, alipalkkauksesta osa-aikaisten lisätyömahdollisuuksista.

– Nollatyösopimukset ovat aina työntekijän kannalta huono vaihtoehto, ja niiden perustelut työntekijöiden joustamisesta työmarkkinoiden suuntaan ontuvat. Usein varsinkin nuoria käytännössä huijataan allekirjoittamaan työsopimus, joka ei takaakaan välttämättä töitä lainkaan.

Paateron mukaan hallituksen rakenneuudistuskirjausten kanssa on työmarkkinaosapuolten hyvä lähteä neuvottelupöytiin.

– Luotan yhteisen tahdon löytyvän myös työmarkkinajärjestöjen kesken, joten nämäkin uudistukset saadaan etenemään neuvottelupöydässä.