Maria Guzeninashared image on Instagram

Espoon valtuuston tämän vaalikauden viimeisen kokouksen kunniaksi viimeinen yhteiskuva valtuuston puheenjohtajistona. Kiitos hyvästä yhteistyöstä Sirpa ja Marika!maria_guzenina

Eero Heinäluomashared tweet on Twitter

Terrori-isku lasten-nuorten konserttiin kertoo poikkeuksellisesta julmuudesta ja elämästä vieraantumisesta. Ajatukset uhreissa ja omaisissa.

Miapetra Kumpula-Nshared tweet on Twitter

Terveisiä työmatkalta EU naapurimaasta. Riittääkö tuntemus: pari vinkkiä 5p valuutta leu. 3p presidentti Dodon. 1p pääkaupunki Chisinau🇦🇩

Tuula Haatainenshared image on Instagram

Hanami Roihuvuoren kirsikkapuistossa vetää puoleensa lähes hartaaseen kukinnan ihailuun. Illan pitkä lenkki Tullisaaressa. Hieno päivä🌸haatainent

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Länsi-kotkan ty 110v juhlassa Erkki Tuomioja: luokkayhteiskunta on tulossa mutta luokkatietoisuus ei samassa mitassa, vaan kanavoituu toisin

Paatero: Harmaata taloutta voidaan vähentää rajoittamalla alihankintaketjuja

Sirpa Paatero

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paatero on huolissaan esiin nousseista julkisiin hankintoihin liittyvistä ongelmista, kuten harmaasta taloudesta ja alipalkkauksesta. Esimerkiksi HS kirjoitti aiheesta 14.4.2017.

– Vakava ongelma liittyy erityisesti ketjutettuihin sopimuksiin, joissa varsinaisen työn tilaajan keinot valvoa ovat heikot verrattuna ilman alihankintaketjutuksia tehtäviin sopimuksiin. On kestämätöntä että valtio tai kunnat ovat välikäsien kautta mukana muutaman euron tuntipalkkojen työllistäjinä.

Paatero korostaa, että jokaisesta työstä tulee maksaa sopimusten mukainen palkka, eikä ammattitaitovaatimuksista saa lipsua.

– Räikeimpiä tapauksia on löytynyt siivous- ja kiinteistönhuoltosektoreilta, joilla erityisesti on hyväksikäytetty maahanmuuttajia. Tähän ovat johtaneet yritysten halu maksimoida voittoaan työntekijöiden selkänahasta ja veronmaksajien rahoilla.

Paatero harmittelee, että julkisen sektorin kanssa toimii myös hyvin ja rehellisesti toimivia yrityksiä, mutta nämä esiin nousetvat ikävät tapaukset pilaavat kaikkien maineen.

Paatero muistuttaa, että satunnaisen valvonnan lisäksi on mahdollista kirjoittaa tarjouspyyntö niin, että alihankintaketjuja ei hyväksytä, tai vaihtoehtoisesti olisi laajennettava rakennusalalla olevaa käytäntöä pääurakoitsijan tiukemmasta vastuusta kaikille muillekin toimialoille. Harmaata taloutta voidaan kitkeä, jos vaan tahtoa riittää.