Paatero: Harmaata taloutta voidaan vähentää rajoittamalla alihankintaketjuja

Sirpa Paatero

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paatero on huolissaan esiin nousseista julkisiin hankintoihin liittyvistä ongelmista, kuten harmaasta taloudesta ja alipalkkauksesta. Esimerkiksi HS kirjoitti aiheesta 14.4.2017.

– Vakava ongelma liittyy erityisesti ketjutettuihin sopimuksiin, joissa varsinaisen työn tilaajan keinot valvoa ovat heikot verrattuna ilman alihankintaketjutuksia tehtäviin sopimuksiin. On kestämätöntä että valtio tai kunnat ovat välikäsien kautta mukana muutaman euron tuntipalkkojen työllistäjinä.

Paatero korostaa, että jokaisesta työstä tulee maksaa sopimusten mukainen palkka, eikä ammattitaitovaatimuksista saa lipsua.

– Räikeimpiä tapauksia on löytynyt siivous- ja kiinteistönhuoltosektoreilta, joilla erityisesti on hyväksikäytetty maahanmuuttajia. Tähän ovat johtaneet yritysten halu maksimoida voittoaan työntekijöiden selkänahasta ja veronmaksajien rahoilla.

Paatero harmittelee, että julkisen sektorin kanssa toimii myös hyvin ja rehellisesti toimivia yrityksiä, mutta nämä esiin nousetvat ikävät tapaukset pilaavat kaikkien maineen.

Paatero muistuttaa, että satunnaisen valvonnan lisäksi on mahdollista kirjoittaa tarjouspyyntö niin, että alihankintaketjuja ei hyväksytä, tai vaihtoehtoisesti olisi laajennettava rakennusalalla olevaa käytäntöä pääurakoitsijan tiukemmasta vastuusta kaikille muillekin toimialoille. Harmaata taloutta voidaan kitkeä, jos vaan tahtoa riittää.