Paatero haluaa julkisten palvelunumeroiden sisältyvän puhepaketteihin

Sdp:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero on huolissaan siitä, että teleoperaattorien ns. puhepaketteihin ei sisälly julkishallinnon palvelunumeroiden kustannukset, mikä tulee kuluttajalle usein täysin yllätyksenä. Viestinnästä vastaava ministeri Pia Viitanen lupasi selvittää asiaa ja virallinen vastaus kirjallisen kysymyksen tulee muutaman viikon päästä.

– Operaattoreiden erilaisissa puhepaketeissa on yleensä rajattu pois soitot mm. 02- alkuisiin palvelu- ja yrityspuhelinnumeroihin. Näitä numeroita käyttävät myös julkisen palvelun tarjoajat kuten Kela, Verohallinto ja TE-toimistot, jotka eivät itse edes peri maksuja palvelustaan, mutta matkapuhelinliittymästä soitettaessa puhelut ovat operaattorin vapaasti hinnoiteltavissa.

Paatero muistuttaa, että julkishallinnon palveluihin soitettaessa asiakas joutuu usein olemaan jonossa pitkäänkin ennen kuin saa palvelua. Kuluttajalle saattaakin tulla täytenä yllätyksenä, että puhelinlasku voi jonotuksen ja asioiden hoidon myötä olla huomattavasti suurempi sovittuun kiinteään kuukausimaksuun verrattuna. Monet ihmiset ovat tehneet pakettisopimuksen juuri pystyäkseen ennakoimaan puhelinlaskunsa suuruuden.

– Ensisijaisesti pitäisi tilanne muuttaa niin, että operaattoriden olisi sisällytettävä julkiset palvelunumerot puhelupakettien hintoihin. Mikäli puhepakettien kattavuuteen ei voida vaikuttaa, tulisi ainakin julkishaliinnon palvelupuhelun alussa jo varoittaa, ettei puhelu jonotusaikoineen sisälly soittajan mahdolliseen puhepakettiin.