Paatero: Hallituksen yhtiöittämispilotti peruttava

Sirpa Paatero

Pääministeri Juha Sipilä totesi eilen Ylen haastattelutunnilla, että hallitus voi joutua muuttamaan esitystään julkisten palvelujen pakkoyhtiöittämisestä, mikäli perustuslakivaliokunta ei katso hallituksen esittämää mallia kelvolliseksi.

– Kaikkineensa hallituksen ajama julkisten palveluiden pakkoyhtiöittäminen on alusta asti ollut käsittämätön ajatus, jolla kielletään julkisilta toimijoilta sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaminen. Samalla siirretään perustson palvelut täysin markkinaehtoiseksi.

Paateron mukaan on hyvä, että ensimmäinen askel uudistuksen saamiseksi järkevämpään suuntaan on siis jo harkinnassa.

– Nyt kuitenkin samanaikaisesti kunnissa ollaan miettimässä ”pilotteja” eli ennenaikaista yhtiöittämistä. Hallitus on päättänyt tukea tätä yli 100 miljoonalla eurolla, siis ilman tietoa onko lainsäädäntö tältä osin edes perustuslain mukainen saati muutenkaan järkevä tai tarkoituksenmukainen. Samanaikaisesti maakuntien valmisteluun on ollut liian vähän rahaa.

Paateron mukaan hallituksen on syytä nyt pysäyttää ennenaikaiset julkisen toiminnan yhtiöittämiset ja saada sitä vastoin luotua luottamusta palveluiden järjestämiseen kuntien omana tuotantona, ilman painetta luovuttaa kaikkea yksityisille yrityksille.

– Tällä hetkellä huoli ihmisten palveluista tulevaisuudessa on ajamassa täysin ideologiseen lopputulokseen eli julkisen palvelutuotannon romuttamiseen perustason sote-palveluiden osalta. Näin ollaan tekemässä vaikka Suomen julkiset sote-palvelut ovat monissa, esimerkiksi OECD mittareilla mitattuna, yksi maailman tehokkaimmista ja laadukkaimmista järjestelmistä johon suomalaiset ovat tähän mennessä voineet luottaa.