Paatero: Hallituksen sote-paniikki pahenee päivä päivältä

SDP:n Sirpa Paatero sanoo, että Sipilän hallituksella on kova sote-hätä ja se aiheuttaa paniikinomaista muiden syyttelyä.

– Sipilän hallituksen sote-malli on törmännyt jo kaksi kertaa perustuslakiin. Nyt kolmas ja viimeinen kerta häämöttää. Paniikki pahenee päivä päivältä. Sen näkee kokoomuslaisen oikeusministeri Häkkäsen puheista, Paatero sanoo.

Paatero muistuttaa Häkkästä, että ainoa, joka on tehnyt sotessa täyskäännöksen, on Sipilän hallitus. Uudistuksen alkuperäiset tavoitteet hylättiin ja tilalle tuli lehmänkauppa.

– Keskustan ja kokoomuksen lehmänkauppaa ei kannata muut kuin hallituspuolueet, ja sielläkin on vastustajia. Syynä on se, että malli nostaa kustannuksia ja heikentää palveluita.

Paatero muistuttaa Häkkästä ja koko hallitusta, että hallituksen epäonnistuneelle mallille on selkeä vaihtoehto.

– SDP:llä on oma malli, joka vastaa sote-uudistuksen alkuperäisiin tavoitteisiin. Meille tärkeintä on se, että suomalaiset pääsevät lääkäriin ajoissa ja saavat hyvää hoitoa. Alueilla olevat ihmiset ovat tehneet hyvää valmistelua, esim. kuntayhtymäpohjaisina malleina, joissa toteutuvat sosiaali- ja terveydenhuollon sekä erikoissairaanhoidon integraatio.

Hallituksen ministereiden puheet Paatero laittaa sote-paniikin piikkiin.

– Sote-sekoilu jatkuu ja nyt yritetään syytellä muita.