Paatero: Hallituksen sote-malli ei paranna palveluita tai kavenna kansalaisten terveys- ja hyvinvointieroja

Sirpa Paatero

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paatero ei luota hallituksen mallin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden uudistukseksi.

Paateron mukaan on poikkeuksellista, että hallituksen mallille ei löydy juuri yhtään sote-asiantuntijaa puolustajakseen. On todellinen uhka, että uudistus ei paranna palveluita tai kavenna kansalaisten terveys- ja hyvinvointieroja.

─ Merkille pantavaa on, että hallituksen esittämälle mallille – näillä talouden reunaehdoilla – ei tunnu löytyvän sote-asiantuntijoista puolustajia, jotka uskoisivat palveluiden tai ihmisten hyvinvoinnin tällä hallituksen mallilla parantuvan. Epäilyjä sitä vastoin on esitetty paljon: mm. palveluiden pilkkoutumisesta, epätasa-arvon lisääntymisestä ja hinnan kallistumisesta, Paatero toteaa.

Paatero muistuttaa, että suomalainen sosiaali- ja terveydenhuolto on monilla OECD:n mittareilla yksi maailman tehokkaimmista ja toisaalta kuntalaisten tyytyväisyys julkisesti tuotettuihin palveluihin on kasvanut.

─ Näillä tiedoilla kuulostaa kummalliselta, että niin sote kuin muissakin esimerkiksi työllistämispalveluissa uskotaan markkinoiden voimaan – veronmaksajien rahoilla- ilman mitään näyttöä. Ollaan siirrytty pois maailmasta, jossa elinkeinojen pitäisi elättää ihmisiä, eikä ihmisten elinkeinoja. Hallitukselta olisi nyt viisainta viheltää aikalisä ja palauttaa kestämätön uudistus parlamentaariseen valmisteluun, Paatero päättää.