Paatero: Hallituksen linjaus kansainväliseen kriisinhallintaan sekava

Sirpa Paatero

Kansanedustaja ja puolustusvaliokunnan jäsen Sirpa Paatero (sd.) peräänkuuluttaa hallitukselta kansainvälisen kriisinhallinnan linjauksiin selkeyttä.

– Vielä viime keväänä hallitus suunnitteli vähentävänsä sotilaallisen kriisinhallinnan henkilömäärää jopa 90 henkilöön vuodessa. Tänään eduskunnassa käsittelyssä olevaan Irakin operaatioon suunnitellaan 100 sotilaan vahvuutta. Lisäksi suunnitelmissa on Unifil-operaation jatkaminen Libanonissa, Paatero toteaa.

– Operaatioihin tarvitaan lisämäärärahaa, sillä hallituksen budjetissa niihin ei ole varauduttu. Kriisien ratkaisujen avaimet piilevät monialaisessa ja pitkäjänteisessä työssä. Tämä ei kuitenkaan ikävä kyllä näy kriisinhallinnan ja kehitysyhteistyön budjetoinnissa. Tarve kansainväliselle yhteistyölle ei ole viimeisen vuoden aikana lainkaan vähentynyt, päinvastoin.

– Koko kehyskaudella sotilaallisen kriisinhallinnan määrärahat ovat laskusuuntaisia. Lisäksi hallitus on tehnyt yli 40 prosentin leikkaukset kehitysyhteistyöhön. Sosialidemokraatit pitävät näitä linjauksia lyhytjänteisinä ja kestämättöminä.

– Osallistuminen koulutusyhteistyöhön Irakissa on Suomen vastaus Ranskan avunpyyntöön Pariisin marraskuisten terrori-iskujen jälkeen. Ranskan avunpyynnön vaikutuksista olisi ollut tarve saada selvitys eduskuntaan jo viime syksynä. Eduskunnan on yhä tarpeen saada keskustella avunantolausekkeen aktivoimisesta, laajemmin kuin vain nyt yhden koulutusoperaation osalta.