Paatero: Biotaloudesta ja cleantechista uutta työtä Suomelle

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero on tyytyväinen hallituksen periaatelinjauksiin cleantechistä ja biotaloudesta, joista haetaan uusia eväitä Suomen kasvulle ja työpaikkojen synnylle.  Valtioneuvoston periaatepäätös kasvun uusista kärjistä julkistettiin 8.5.

– Tavoitteena täytyy olla uusien työpaikkojen syntyminen. Pitää pystyä tekemään sellaista, mitä muut eivät osaa tehdä. Se on nyt ja aina pienen Suomen valtti, kun se kilpailee suuren maailman kanssa. Juuri tällaisia aloja ovat biotalous ja cleantech, Paatero toteaa.

Cleantech alalla on Suomessa jo 2000 yritystä, jotka ovat erikoistuneet esimerkiksi uusiutuvaan energiaan sekä informaatioteknologiaan. Yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on 25 miljardia euroa. Kyse on ympäristölle puhtaasta teknologiasta ja toimenpiteistä, jotka vähentävät ympäristön kuormitusta.

– Meille suomalaisille tämä on jo tuttua, mutta maailmalla olemme asiassa edelläkävijöitä. Suomella on kaikki edellytykset tuplata alan liikevaihto ja luoda kymmeniätuhansia työpaikkoja cleantechin varaan. Politiikan on tuettava tätä kehitystä

Myös biotalouden kohdalla Paatero näkee positiivista kehitystä. Stora Enson viimeaikaiset investoinnit ja Metsä Groupin suunniteltu jätti-investointi Ääneskoskelle kertovat Paateron mukaan laajemmasta suunnanmuutoksesta, jossa yritykset näkevät nyt mahdollisuuksia Aasian sijaan myös Euroopan markkinoilla.