Paasio: Toivottavasti vihreät saavat tavoitteensa läpi hallituksessa

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja valtiovarainvaliokunnan verojaoston jäsen Heli Paasio oli pääosin tyytyväinen vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäen 22.6.2009 esittelemiin verolinjauksiin. Paasio perääkin nyt aktiivisuutta vihreiltä syksyn budjettiväännöissä.

– Vasta tulokset punnitaan. Toistaiseksi hallituksen veropolitiikka ei ole näyttänyt hallituspuolue vihreiden nyt julkilausumien tavoitteiden näköiseltä. Toivottavasti puolue jatkossa saa tavoitteensa myös läpi hallituksessa.

Erityisen ilahtunut Paasio oli siitä, että vihreät vaativat SDP:n aiemmin esittämää jäteveron laajentamista koskemaan myös yksityisiä kaatopaikkoja.

– Jäteveron laajentaminen koskemaan yksityisiä kaatopaikkoja oli osa SDP:n vaihtoehtobudjettia sekä maaliskuista kuntapalveluiden turvaamiseen tähdännyttä ohjelmaa. Hienoa huomata, että ensikritiikistä huolimatta hallituspuolueet ottavat vastaan SDP:n esittämiä vaihtoehtoja. Se niiden tarkoitus onkin.

Hallituksen tähän asti valitsema linja verojen keventämisestä pääasiallisena elvytyskeinona on Paasion mukaan nyt käännettävä.

– Pidän kokonaisveroasteen nostamista jatkossa välttämättömänä. Väestön ikääntyessä kasvavan valtionvelan takaisinmaksu ja julkisen talouden tasapainottaminen edellyttävät riittäviä verotuloja. Vihreiden esittämä veropohjan vahvistaminen on myös SDP:n keskeinen tavoite.