Paasio ihmettelee pääministerin vallattomia puheita

Pääministeri Matti Vanhanen tunnusti suoraan, että hänen puheensa puoluevaltuustossa omalle väelle ei koskenut tätä aikaa eikä tätä hallituskautta. Hän joko uskoo tulevaan valtakauteensa tai saneli seuraavalla pääministerille, mitä tämän on tehtävä.

Pääministeri vetosi eduskunnan suullisella kyselytunnilla, että menokehyksissä pitäytyminen on luottamuskysymys. Kuitenkin hallitus on itse linjastaan päättänyt, joten itse se voi sitä myös muuttaa, jos tilanne niin vaatii.

– Tämä on hämmentävää puhetta pääministeriltä. Pääministeri totesi omalle puolueväelleen menokehysten olevan melko joustamaton ja suorastaan epä-älyllinen väline talouspolitiikan johtamiseen kriisiaikana. Eikö nyt ole kriisiaika? Työttömiä on 77 000 enemmän kuin vuosi sitten, nuorisotyöttömyys räjähtää käsiin ja työpaikkoja on menetetty 120 000, ihmettelee SD-eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Heli Paasio.

Talous- ja työllisyyskriisit eivät noudata vaalikausia. Ne eivät ala tai lopu, kun vaalikausi vaihtuu. Tästä huolimatta pääministeri Vanhanen hirttäytyy menokehyksiin, jotka hallitus päätti vaalikauden alussa, jolloin vielä taloudessa oli kaikki hyvin.

– Pääministerin pitäisi olla aloitteellinen ja todella johtaa hallitustaan, hänen pitää alkaa tehdä politiikkaa tässä ja nyt, eikä siirtää isoja ratkaisuja hamaan tulevaisuuteen – sinne ensi hallituskauteen, missä hän olettaa olevansa vielä vallassa. Jos hänellä valtaa on, hän sitä käyttäköön, Paasio painottaa.

Porvarihallitus maksattaa parhaillaan pienituloisilla omien päätöstensä seuraukset. Veropohja on rapautettu, ja kuntaverotus nousee. Sosialidemokraatit eivät allekirjoita Vanhasen oikeudenmukaisuutta, joka toteutuu joskus, jos sittenkään.

– Pääministeri Vanhasen oikeudenmukaisuus suurituloisten osallistumiselle on määräaikaista ja toteutuu tulevaisuudessa, jos silloinkaan. Vai onko Vanhanen niin varma pääministeriydestään myös tulevalla vaalikaudella, kyselee Heli Paasio.
Lisätietoja: Heli Paasio, gsm. 050 511 3122