Paasio: Hallituksen talouspoliittisen linjan muututtava

SDP:n eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Heli Paasion mukaan hallituksen on tunnustettava, että talouden muuttuneeseen tilanteeseen ei vanhoilla mantroilla saada apua.

-Vastuuministerit pitävät mieluummin arvovallallaan kiinni taannoin päätetyistä asioista, kuin että havahtuisivat nykyiseen tilanteeseen.

– SDP varoitti viime vuonna tulevasta talouden alamäestä. Tuolloin hallitus syytti meitä uhkailusta. Nyt kuitenkin hallitus on toimillaan edistänyt työttömyyden voimakasta kasvua ja kuntatalouden heikkenemistä. Seurauksena on sosiaalisten ongelmien lisääntyminen ja kallis lasku tulevaisuudessa. Toistetaan viime laman virheet.

– Lisävelkaa tarvitaan talouden syöksystä johtuen, mutta velkarahat on kohdennettava tarkoituksenmukaisesti, tuottavasti ja sosiaalisesti oikeudenmukaisesti. Hallitus on ottanut velkaa kattaakseen hyvätuloisille suunnatun veronalennustensa seurauksia. Katainen sanoo kaikkien elvytystoimien jo tehdyn, nytkö vain odotellaan?

– Sosialidemokraatit ovat vaatineet uuden vihreän talouskasvun sopimusta, jossa merkittävä osa elvytykseen käytettävistä voimavaroista suunnataan ympäristöystävällisen talouskasvun ja teknologian kehittämiseen. Työllisyys- ja ilmastotavoitteet on mahdollistaa yhdistää, jos vain poliittista tahtoa löytyy.

– Valtiontalouden kehysmenettely on altis kritiikille ja eduskunnan tarkastusvaliokuntakin on kyseenalaistanut sen. Kun hallitus on pitänyt kiinni tiukasta menopolitiikasta, hintana on rapautettu veropohja, heikentynyt valtiontalouden tasapainoa samalla, kun velkaantuminen kasvaa.

– Tiukan talouden aikana luulisi, että tulojen kasvattaminen kiinnostaisi myös hallitusta. Toimillaan se on vahvistanut käsitystä, että kehyksiä varjellaan, tuloista viis. Hallitukselle on esimerkiksi tärkeämpää toteuttaa valtion tuottavuusohjelmaa henkilöstön leikkausohjelmana ennemmin kuin arvioida sitä uudelleen. Samalla kun hallitus toivoo yrityksiltä malttia henkilöstön irtisanomisissa ja lomautuksissa, niin se itse laiminlyö ne toimet, joilla se voisi vaikuttaa työllisyystilanteeseen myönteisesti.

Heli Paasio piti sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoro valtiontalouden kehyksistä vuosille 2010-2013