Pääomaverotusta korotettava

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eero Heinäluoma vaati valtion budjetin lähetekeskustelussa pääomaverotuksen kiristämistä ja progressiivisuutta.

– Pääomaverotuksen korotuksen ovat kaikki hallituspuolueet sanoneet hyväksyvänsä. Miten ihmeessä se ei kuitenkaan löydä tietänsä budjettiin? Keskusta on jo pitkään vaatinut hyväosaisia mukaan lamatalkoisiin. Vaalikauden viimeisessäkään budjetissa tämä ei näytä toteutuvan. Kuka hallituksessa näitä päätöksiä estää?

Heinäluoma arvioi Suomen siirtyvän Kiviniemen hallituksen aikana yhä enemmän kohti tasaveroa.

– Kaupassa verot ovat yhtä isot sekä virtaselle että wahlroosille. Näin vaikka toisen tulot ovat tuhat kertaa suuremmat. Ensi vuoden budjetin veromuutosten tulonjakovaikutukset ovat välttämättömiä selvittää ennen päätöksentekoa. Jos hallitus ei sitä uskaltanut tehdä, täytyy eduskunnalla olla rohkeus kysyä sen perään, miten verotaakka Suomessa jatkossa jaetaan.

Heinäluoman mukaan budjetin peruslinjaa täytyy eduskuntakäsittelyssä kääntää työllisyyttä tukevaan, kansan kahtiajakoa poistavaan ja oikeudenmukaisuutta lisäävään suuntaan. Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä tekee syksyllä vaihtoehtoisen budjettiehdotuksensa.