Paananen: Yhtiöittämishallitus ilman valtakirjaa

– Suomea on johtanut vuoden ajan hallitus, joka toimeenpanee muutoksia, joista äänestäjille ei kerrottu ennen vaaleja. Yhtiöittämisen autuudesta sokaistuneet porvaripuolueet puhuvat tehokkuudesta ja lupailevat veronmaksajille säästöjä. Samalla ne kuitenkin jättävät kertomatta kansalaisille, että yhtiössä ajetaan yhtiön etua. Demokratia on karkaamassa äänestäjiltä yhtiökokouksiin. Tähän ei hallituksella ole valtakirjaa.

SDP:n puoluesihteeri Reijo Paanasen mukaan rakenteita on helppo nakertaa eduskunnan enemmistön voimin, mutta palauttaminen ei onnistu yhtä helposti.

– Ruotsissa on nähty, mitä esimerkiksi julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden alistaminen kilpailulle merkitsee. Demarihallitus haluaisi korjata tilannetta, mutta sepä ei onnistukaan noin vain. Kun julkiset palvelut avataan kilpailulle, on niiden palauttaminen todella hankalan tien takana – jos ylipäätään mahdollista. Toivonkin Suomen hallituksen olevan tarkkana siitä, miten laajalti sosiaali- ja terveyspalvelut kilpailutetaan. Järjestöt ja yksityiset palvelutuottajat tekevät hyvää ja tarpeellista työtä, mutta yksinomaan niiden varaan ei kansalaisten terveyttä ja hyvinvointia voida jättää.

Paananen ihmettelee, miksi SDP on jäänyt yksin puolustamaan koko Suomen pitämistä asuttuna.

– Aluekehitys oli aiemmin sosialidemokraattien ja keskustan yhteinen painopiste. Nyt näyttää siltä, että Oy Keskusta Ab:n toimitusjohtaja Sipilä ja varatoimitusjohtaja Berner vievät puoluetta aivan uusille markkinoille. Kun noin kuukausi sitten ihmettelin valtion rautateiden ja postin kohtaloa, en todellakaan osannut arvata, että pian selvityksen alle menevät rautateiden lisäksi myös maantiet ja vesireitit. Minulla ei toimivan joukkoliikenteen Helsingissä ole hätää, mutta aivanko oikein kansalaisten tuki on sille, että harvaanasutuilla seuduilla teillä kulkeminen muuttuu maksulliseksi?

Puoluesihteeri Reijo Paanasen mielestä työministeri Lindströmin työnäyte on nyt annettu, eikä vakituista työsuhdetta valitettavasti voida solmia.

– Olen seurannut ihmetyksen vallassa, kuinka hallitus kasaa itse kiviä omien päätavoitteidensa tielle. SDP tuki ja tukee edelleen laajan työmarkkinasovun aikaansaamista, mutta hallitus – ja erityisesti perussuomalainen työministeri Lindström – tuntuu vähät välittävän oman talouspolitiikkansa kulmakivestä. Vai miten muuten voidaan tulkita sitä, että liittoneuvotteluiden käynnistyessä työministeri kertoo riemurinnoin toimista, joilla kepitetään työttömiä ottamaan vastaan työpaikkoja, joita ei edes ole. Ilmainen työnäytteleminen on irvokas kopio Kreikasta, jossa nuoret jopa maksavat saadakseen ansioluetteloonsa merkinnän työn tekemisestä. Mielestäni perussuomalainen työministeri on nyt näyttönsä antanut, mutta se ei täytä kansalaisyhteiskunta Suomen tarpeita. Kiitos yrityksestä, mutta tarvitsemme sellaisen toimijan, joka yrittää lisätä kunnollista työllistymistä.

Paananen muistuttaa, että vaihtoehto on olemassa.

– SDP ei ole tässä hallituksessa, koska meidän linjamme kriisistä selviämiseksi on erilainen. Olemme julkistaneet vaihtoehtoisen budjettilinjamme, joka panostaa kurjistamisen sijaan. Se kannustaa hyvään yrittäjyyteen niin, että palkansaajatkin saavat ansaitsemansa osan työn tuloksista. Sosialidemokraateille on tärkeää, että se pidetään, mitä luvataan. Kutsummekin kaikki pohtimaan ja määrittelemään sitä, millä arvoilla Suomen tulevaisuudessa johdetaan.