Paananen VR:n lipunmyynnin lakkautuksista: Missä luuraa hallituksen aluepolitiikka ja omistajaohjaus?

SDP:n puoluesihteeri Reijo Paananen ihmettelee VR:n päätöstä lakkauttaa lipunmyyntinsä 13 asemalta vuoden 2016 alussa.

– Jatkossa esimerkiksi Itä-Suomi ja Lappi jäävät vaille asemilla tapahtuvaa lipunmyyntiä. Puhutaan siis valtavan suuresta alueesta. Lipunmyynti jää vain eteläiseen Suomeen ja keskikaistaleelle Ouluun asti.

Paananen ihmettelee, miksi valtion kokonaan omistamasta VR:stä ensin potkitaan yli 150 työntekijää pihalle ja seuraavaksi halutaan myös romuttaa alueellinen palveluverkko.

– On todella vaikea ymmärtää, miten keskusta voi olla mukana ja hiljaisuudellaan siunaamassa tätä päätöstä. Minne unohtui aluepolitiikka?

Paananen muistuttaa, että fyysiset palvelupisteet ovat tärkeitä etenkin iäkkäämmille matkustajille, jotka eivät käytä nettiä varaustensa tekemiseen.

– Tuntuu aika kohtuuttomalta, että Lapista joutuisi ajamaan Ouluun asti päästäkseen VR:n omalle palvelutiskille.