Paananen: Tuki työllisyydelle ja reilulle tulonjaolle

SDP:n puoluesihteeri Reijo Paananen muistuttaa, että uusien verolinjausten keskeiset tavoitteet ovat kasvun ja työllisyyden lisääminen sekä reilu tulonjako. Kokonaisuuteen kuuluvan osinkoverotuksen täytyy myös palvella samaa tarkoitusta.

– Keskusta ja perussuomalaiset kritisoivat hallituksen verolinjauksia. Kritiikki kuuluu politiikkaan ja kannustan ehdottomasti harjoittelemaan rakentavaa keskustelua. Toimiva tapa on esittää oma vaihtoehto. Millainen yritysverotus mielestänne kannustaa yrityksiä investoimaan ja työllistämään? Miten paljon olette valmiita alentamaan yhteisöveroa? Miten muuttaisitte osinkoveroa?

– Keskustan kansanedustaja Mika Lintilän ajatus alle 500 euron osinkojen verovapaudesta kasvattaisi tuloeroja ja murtaisi veropohjaa, kun tavoite on nimenomaan sen eheyttäminen. Mistä Lintilä kerää ne miljoonat, jotka samalla jäävät puuttumaan yhteisestä kassasta?

Yhteisöveron lasku on muun muassa ”Investointeja Suomeen”-raportin tuottaneen Jorma Elorannan työryhmän arvion mukaan keskeisin toimi teollisuuden investointien saamiseksi Suomeen.

– Laskemalla yhteisöveroa puolustamme siis suomalaista teollisuutta. Laskemalla sitä merkittävästi, annamme sysäyksen teollisten työpaikkojen turvaamiseksi Suomessa. Nyt pallo on Suomessa toimivilla yrityksillä.

Paanasen mukaan osinkoverouudistuksen vaikutukset halutaan selvittää huolellisesti, kuten
lainsäädäntötyössä aina. Yhteinen varauma alleviivaa vaikutusarvioiden tärkeyttä asiassa.

– Kun syksyllä laaditaan yksityiskohtaisia verolakeja, varmistetaan, että osinkoverouudistuksen vaikutukset kaventavat tuloeroja.