Paananen kokoomukselle: Palkansaajaa kurittamalla ei saada työuria jatkumaan

Kokoomuksen halu heikentää palkansaajan turvaa ei yllätä SDP:n puoluesihteeri Reijo Paanasta. Kokoomuksen puoluevaltuusto linjasi, että sairastumisen tulee johtaa tulonmenetykseen. Tällaisilla keinoilla ei saada Paanasen mukaan minuuttiakaan pidennystä työuriin.

– Tämä oli odotettu jatko kokoomuksen palkansaajia kurittavaan linjaan. Aiempiin esimerkkeihin kuuluu muun muassa ehdotus nuorten työntekijöiden palkka-alesta, sekä halu heikentää työeläkkeitä eläkkeen alaikärajan pakkonostolla, Paananen muistuttaa.

– Työskentely sairaana ei pidennä työuria. Kyseessä olisi ainoastaan tulonsiirto työnantajalle. Kun ihminen on oikeasti sairas, ei auta pätkän vertaa että joutuu kärsimään tulonmenetystä.

– Suomalaiset ovat rehellistä kansaa. Eiköhän nyt ole kepinheilutuksen sijaan aika etsiä keinoja, joilla tekevä löytää työtä, ja joilla työntekijät jaksavat pidempään, Paananen ehdottaa.

– Kokoomus on hakenut mallin tähän avaukseen Ruotsista. Kokoomuksessa löytyy myös innostusta heikentää kuntien ja valtion verotulopohjaa yhteisöveroa alentamalla. Kokoomuksen ”uudistaminen” tarkoittaa näemmä matkia heikennyksiä, joita porvariveljet lahden toisella puolella toteuttavat.

– Tämän linjan luonteva jatko on työttömyysturvan heikentäminen, Paananen ennakoi.

Paanasen mielestä mielenkiintoista on, että puoluevaltuusto halusi nostaa sysikokoomuslaisen linjan näkyviin puoluehallituksen piilotteluyrityksestä huolimatta.

– Hienoa, että todelliset vaihtoehdot selkiytyvät hyvissä ajoin ennen vaaleja. Jos linja on kova ja kyyti kylmää, ei olisikaan rehellistä piilotella sitä kauniiden sanojen taakse.

– SDP:n linja on jatkossakin: tekoja työn ja oikeudenmukaisuuden puolesta.