Paananen: Keskustan nöyryyden mittarina uskottava vaihtoehto

SDP:n puoluesihteeri Reijo Paananen (sd.) on sinällään ilahtunut oppositiopuolue keskustan halusta itsetutkisteluun. Hän muistuttaa kuitenkin, että kansalaisten kannalta puolueen paras näyttö on uskottavan politiikkavaihtoehdon luominen.

– Nöyryys on hieno, perinteinen suomalainen arvo. Puolueen itsetutkiskelu on tärkeää, mutta kansalaisia kiinnostaa erityisesti se, miten keskusta uudistaisi yhteiskunnan rakenteita, jotta hyvinvointivaltiota uhkaavaa kestävyysvaje saadaan hoidettua.

Paananen haluaa torjua suomalaisessa politiikassa näkyneen laajemman kehityskulun, jossa helpot, populistiset heitot syrjäyttävät huolella rakennetut politiikkavaihtoehdot. Hän uskoo, että ihmisten luottamus politiikkaan ja poliitikkoihin saadaan vahvistumaan vain vakavasti otettavalla työllä.

– Jaksan uskoa, että alkiolaisesta perinteestä ammentava vanha valtapuolue keskustakin palaa vielä rehdin ja suoran politiikan pariin. Se tarkoittaa luopumista viime päivien populistisista heitoista, kuten virkanimitykset ja olemattomien rakenneohjelmien salaaminen. Tästä puheenjohtaja Sipilä (kesk.) voisi aloittaa puolueensa nöyryyden vahvistamisen.