Paananen: Hallituksella on kylmä sydän

Reijo Paananen

Kehysriihen julkistamisen yhteydessä perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini määritteli hallituksen linjaksi ”aiheuttaja maksaa”. SDP:n puoluesihteeri Reijo Paananen pitää linjausta kylmänä köyhiä kohtaan.

– Sosiaaliturvamme perustuu syyhyn ja tarveharkintaan. Etuuksia ei makseta siis hyvää hyvyyttään, vaan siksi, että ihminen tarvitsee ne. Nyt omaksumallaan linjalla hallitus on päättänyt, että köyhä tarvitsee jatkossa vielä vähemmän.

Puoluesihteeri muistuttaa, että SDP:n vaihtoehdossa vastaavia leikkauksia ei olisi tehty.

– Vaaliohjelmamme talousosiossa nimenomaan lueteltiin indeksiin sidotut etuudet, joiden korotukset on syytä tehdä täysimääräisinä. Tästä huolimatta budjettiehdotuksessamme olisi otettu yli 300 miljoonaa euroa vähemmän velkaa kuin mitä hallitus nyt tekee.