Paananen: Eläkeiällä elämöinti on kapeanäköistä

SDP:n puoluesihteeri Reijo Paananen hämmästelee porua joka on syntynyt keinoista, joilla työuria pidennetään. Sopimusyhteiskunnassa tilanteen pitäisi olla päivänselvä: eläkejärjestelmän uudistuksesta päätetään yhdessä työntekijöiden ja työnantajien kanssa. Jo käynnissä olevan prosessin tarkoituksena on pidentää työuria.

– Keskustan kansanedustajat Tiilikainen ja Saarikko haluaisivat hallituksen pakottavan ihmiset töihin pidemmäksi ajaksi, kuten jo porvarihallitus yritti. Eläkeuudistuksen askelmerkit on kuitenkin sovittu yhdessä. Vuoden 2017 alusta voimaan tulevaa eläkejärjestelmän kokonaisuudistusta suunnitellaan kolmikantaisessa työryhmässä. Keskusta ei ole toki mikään työelämäpuolue. Luulisi sielläkin kuitenkin jo opitun, että eläkejärjestelmä on suuri kokonaisuus, josta eläkeiän alarajaa ei voi irrottaa omaksi päätöksekseen, Paananen sanoo.

– Alaikärajan nostamisesta jankkaaminen on kapeanäköistä. Tilanteessa jossa yli 50-vuotiaiden on vaikeaa saada töitä ja jaksamisongelmat ovat päivä päivältä yleisempiä, alaikärajan nosto on ihmisten ajamista epävarmuuden tilaan. Lopputuloksena olisi vain riittämättömällä eläkkeellä pinnistelevien jono kuntien toimeentuloluukulla. Tätäkö eläkeiällä elämöivät haluavat?

– Työuria on pidennettävä, jotta selviämme palveluiden ja tulonsiirtojen rahoituksesta tulevaisuudessakin. Eläköitymisiän lisäksi tässä työssä on keskeistä nopeuttaa opiskelijoiden valmistumisaikoja ja joustavoittaa liikkumista työn ja vaikkapa perhevapaiden välillä työuran kestäessä, Paananen lopettaa.