Paananen: 400 kuollutta ei ole lillukanvarsi

SDP:n puoluesihteeri Reijo Paananen ihmettelee Finpron Lähi-idän aluejohtaja Oskar Rautiaisen hahmotuskykyä. Helsingin Sanomien sunnuntainumeron mukaan Rautiaisen mielestä Qatarin työntekijöiden huonoihin oloihin tarttuminen on lillukanvarsiin takertumista.

– Qatarin hallituksen mukaan siirtotyöläisiä kuoli viime vuonna 400. He olivat ihmisiä, jotka nyt kasvavat horsmaa.

– Jos johtaja Rautiainen todella näkee päivittäin pahempiakin asioita, täytyy valtion vahvasti rahoittaman Finpron vakavasti pohtia, onko bisnes tämä väärti, vaatii Paananen.

Paanasen mukaan suomalaiset rahoittivat Lähi-idän vientiä veroina 19,7 miljoonalla eurolla viime vuonna.

– Emme todellakaan voi pelata kaksilla standardeilla, mitä tulee ihmiselämän suojeluun. Palkansaaja ansaitsee säällisen kohtelun kaikkialla maailmassa, vetoaa Paananen.