Pääministerin annettava selvitys rauhanturvajoukkojen kotiutuksen tiedonkulusta

SDP:n eduskuntaryhmän mielestä pääministeri Vanhasen on annettava eduskunnalle selvitys Afganistanin rauhanturvajoukkojen kotiuttamisen päätöksenteosta ja tiedonkulusta. SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen vaati asiasta pääministerin ilmoitusta heti tietokatkoksen tultua ilmi, mutta tähän mennessä sellaista ei ole saatu.

Ryhmän mielestä tapaus osoitti vakavia puutteita ulkopoliittisen johdon tiedonkulussa, jotka on syytä selvittää myös eduskunnalle. Ulkopoliittinen johto ja eduskunta olivat vielä juuri ennen joukkojen kotiuttamista siinä uskossa, että rauhanturvaajat palaavat Suomeen vasta Afganistanin presidentinvaalien toisen kierroksen jälkeen. Syyskuussa eduskunnan ulkoasiainvaliokunnalle kerrottiin, että vaalitukijoukko kotiutetaan loka-marraskuun aikana riippuen presidentinvaalien mahdollisen toisen kierroksen aikataulusta.

Pääministeri Vanhanen on myöntänyt, että asiassa on ollut täysi tietokatkos hallituksen ja sotilaiden välillä. Ulkoministeri Stubb on puhunut nolosta tilanteesta. Jopa puolustusministeri Häkämies on myöntänyt, että ehkä ei ole riittävästi puhuttu siitä, että meillä on sopimuksiin liittyen takarajat, jotka tulevat vastaan.

SDP:n eduskuntaryhmän mielestä asian läpikäyminen hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa ministerivaliokunnassa ei riitä varsinkin, kun esimerkiksi puolustusministeri Häkämiehen selvitys eduskunnan ulkoasianvaliokunnalle ei kirkastanut asiaa.

Suomalaiset rauhanturvaajat tekevät Afganistanissa arvokasta ja tärkeää työtä ja heidän kanssaan tehdyistä sopimuksista on pidettävä kiinni. Suomessa on kuitenkin voitava luottaa siihen, että niin isossa asiassa kuin sotilaiden lähettäminen ja kotiuttaminen päätöksenteon on tapahduttava oikeassa järjestyksessä ja eri tahoja asianmukaisesti informoiden.