Pääministeri Rinne: Digitalisaatio voi tuoda palvelut lähelle ihmisiä

Pääministeri, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne nosti SDP:n eduskuntaryhmän kesäkokouksen puheessaan vahvasti esiin digitalisaation tuomat mahdollisuudet.

— Yksityinen sektori, start-upit sekä pienet ja suuret firmat, tuottaa jatkuvasti uudenlaisia huikeita palveluita ihmisille. Uusia palveluita ilmestyy jatkuvasti, meitä kaikkia varten. Ihmisten luovuus, taito kehittää ja luoda uutta sekä kyky mennä eteenpäin on hengästyttävän hienoa seurattavaa. Julkisen vallan on pysyttävä samalla tavalla liikkeessä. Eikä vain toimia hippana, vaan panostaa digitalisaation tarjoamiin mahdollisuuksiin toteuttaa omaa perustehtäväänsä: Parantaa, mahdollistaa ja helpottaa jokaisen ihmisen jokapäiväistä elämää ja arkea, Rinne sanoi.

Rinteen mukaan digitalisaatio mahdollistaa palveluiden tuomisen ihmisiä lähemmäksi.

— Viimeisten vuosikymmenten aikana ihmiset ovat olleet huolissaan – täysin aiheellisesti – siitä, että palvelut katoavat entistä kauemmaksi. Näin ei ole enää pakko olla, sillä palvelut muuttavat muotoaan, muuttuvat helpommiksi. Digitalisaatio mahdollistaa erilaisten palveluiden paluun tulevaisuuteen ja paluun minne vain. Julkinen valta voi toimia ja tukea siinä, että palvelut tuodaan takaisin lähelle ihmisiä.

Rinne mainitsi digitalisaation haasteina muun muassa käytettävyyden ja tarvittavat digitaidot.

— Tunnen useita iäkkäitä ihmisiä, jotka käyttävät Facebookia ja Whatsappia ja maksavat laskunsa kännykkäsovelluksella siinä missä kuka tahansa. Mutta samaan aikaan liian moni on täysin yksin asian kanssa, eikä heillä ole ketään läheistä auttamassa laitteiden käytössä saati varaa hankkia tablettia, tietokonetta tai kosketusnäyttöpuhelinta. Ratkaisuja tarvitaan pian. Meidän täytyy kuulla ikäihmisiä itseään ja kehittää sellaisia palveluita, joita on helppo käyttää. Tässä julkinen valta voi tehdä vain osan, ja mukaan tarvitaan myös yritysmaailmaa sekä kansalaisyhteiskunnan tukea.

Rinne painotti, että teknologinen kehitys on parhaimmillaan silloin, kun se tuottaa ihmisten arkea helpottavia muutoksia.

— Olemme teknologisen kehityksen puolella, mutta digitaalista syrjäytymistä vastaan. Meidän täytyy kuulla ikäihmisiä itseään ja kehittää sellaisia palveluita, joita on helppo käyttää. Tässä julkinen valta voi tehdä vain osan, ja mukaan tarvitaan myös yritysmaailmaa sekä kansalaisyhteiskunnan tukea. Opastusta, tukea ja apua on oltava helposti saatavilla. Myös laitteiden luo on päästävä. Vaikka hinnat laskevat, jää moni ikäihminen digiajan ulkopuolelle koska hänellä ei ole varaa koneeseen, nettiyhteyteen tai älypuhelimeen.

— Samalla tavalla kuin teemme meitä ympäröivästä yhteiskunnasta esteetöntä, meidän on panostettava digitaaliseen esteettömyyteen. Esimerkiksi digitaalinen palkkatuki poistaa työllistämisen esteitä sekä työnantajan että työttömän työnhakijan näkökulmasta.

— Julkisten palveluiden tulee olla saavutettavissa riippumatta digitaidoista – sen me olemme velkaa niille jotka eivät ikänsä tai kuntonsa puolesta koskaan ehdi digikelkkaan mukaan. Myös sähköinen valtakirja pitäisi tehdä yleisemmäksi, jotta vaikkapa läheinen voi asioida toisen puolesta.

Lisäksi Rinne nosti esiin kyberturvallisuuteen panostamisen.

— Aivan samalla tavalla kuin huolehdimme kansalaisten turvallisuudesta ulkona, meidän on huolehdittava myös kyberturvallisuudesta ja suojeltava ihmisiä. Palvelunestohyökkäykset ovat arkipäivää ja niihin on varauduttava kunnolla. Palveluiden, joilla huolehditaan heikommista, on oltava erityisen vahvoja. Hallitus pitää huolen siitä, että kyberturvallisuuteen panostetaan enemmän.