Osaamispolku 2030: Varhaiskasvatus tulevaisuudessa

Useiden asiantuntijoiden mukaan varhaiskasvatuksen merkitys lapsen kehitykseen, koulumenestykseen ja elämään on kiistattoman tärkeä paitsi yksilöllisesti myös Suomen talouden kannalta. Varhaiskasvatuksella voidaan turvata lasten mahdollisuus turvalliseen ja pedagogisesti hyvin suunniteltuun oppimisympäristöön, joka ohjaa kehittävään kasvuun, tietoon ja osaamiseen, josta on hyötyä jatkossakin. Lapsen tulisi saada laadukasta ja turvallista varhaiskasvatusta riippumatta perhetaustastaan tai asuinalueestaan ja -paikastaan.

Onko kaikille lapsilla samanlainen pääsy varhaiskasvatuspalveluiden pariin? Onko varhaiskasvatus yhtä laadukasta ympäri Suomea? Tämä oikeus tulisi olla kaikilla lapsilla. Onko lapsien erityistarpeet huomioitu? Kuinka varhaiskasvatuspalveluita tulisi kehittää?

Näistä teemoista keskustellaan Työväen Sivistysliiton ja SDP:n yhteisessä Osaamispolku2030 -seminaarisarjan viimeisessä Varhaiskasvatus tulevaisuudessa -seminaarissa 5.3. klo 16-18 Vintillä, Korjaamossa (Töölönkatu 3, Helsinki). Tapahtuma myös streamataan.

Ilmoittauduthan tilaisuuteen järjestelyiden helpottamiseksi täyttämällä tämän lomakkeen.

OHJELMA:

Varhaiskasvatus tulevaisuudessa -seminaari 5.3.2019 klo 16-18
Korjaamo, Vintti

klo 16 Avauspuheenvuoro: Varhaiskasvatus ja lasten tasa-arvo
Kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta, SDP

klo 16.10 Päivähoito-oikeudesta lapsen varhaiskasvatusoikeuteen
Marjatta Kalliala, varhaiskasvatuksen dosentti, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto

klo 16.30 Varhaiskasvatuksen osallistumisaste Suomessa
Tutkimusjohtaja Tuomas Kosonen, Palkansaajien tutkimuslaitos

klo 16.50 Lapsen tuen lakiuudistuksen tarve
Varhaiskasvatuksen erityisasiantuntija, Kirsi Sutton, OAJ

klo 17.10 Paneeli: Varhaiskasvatuksen kehittäminen
JHL:n puheenjohtaja, Päivi Niemi-Laine
SuPerin puheenjohtaja, Silja Paavola
Lastentarhanopettajaliiton puheenjohtaja ja OAJ:n 3. varapuheenjohtaja, Anitta Pakanen
Sosiaalipoliittinen asiantuntija Eva Siitonen, Tehy ry
Päiväkodin johtaja Kirsimarja Monto-Puusti, Talentia

klo 17.40 Yhteenveto ja keskustelu
Kansanedustaja Pilvi Torsti, SDP

Tilaisuus on osa SDP:n elokuussa julkaisemaa Osaamispolku 2030 -kokonaisuutta.

Aiemmin järjestetyt Osaamispolku 2030 -tilaisuudet:
4.9. Osaamispolku 2030: Koulutus ja tasa-arvo 2020-luvun Helsingissä
31.10. Osaamispolku 2030: Toinen aste kaikille
20.11. Osaamispolku 2030: Suomesta paras TKI-ympäristö
4.12. Osaamispolku 2030: Työn murros haltuun!
9.1. Osaamispolku 2030: Tulevaisuuden korkeakoulutusta ja tiedettä!