Osaamispolku 2030: Tulevaisuuden korkeakoulutusta ja tiedettä!

Suomalainen korkeakoulujärjestelmä on ollut muutoksen kourissa jo kymmenen vuoden ajan. Viimeisen hallituskauden aikana on supistettu merkittävästi korkeakoulujen rahoitusta ja muutettu rahoitusehtoja. Samanaikaisesti on puhuttu tieteentekijöiden aivovuodosta ulkomaille tai tieteentekijöiden epämääräisistä työoloista. Myös opiskelijoiden opintotukea on leikattu ja lainaosuutta kasvatettu. Koulutuksen järjestäjien on täytynyt miettiä uudestaan kolmen päätehtävänsä toteuttamista. Mikä on korkeakoulujen tulevaisuus Suomessa?

Tervetuloa keskustelemaan korkeakoulujen ja tieteen tulevaisuudesta Suomessa 9.1. klo 12-16 Tiedekulmaan (Yliopistonkatu 4, Helsinki). Paikalla ovat korkeakoulujen, ministeriön, tieteentekijöiden ja opiskelijoiden edustajat kertomassa ajatuksiaan tulevaisuudesta.

Keskustelemassa ovat arvoisa Helsingin yliopiston hallituksen puheenjohtaja, presidentti Tarja Halonen, opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen, Arene ry toiminnanjohtaja Petri Lempinen, VTT:n älykkään teollisuuden ja energiajärjestelmien -yksikön johtaja Erja Turunen, Tieteentekijöiden liiton toiminnajohtaja Johanna Moisio sekä SAMOK:n ja SYL:n puheenjohtajat Iiris Hynönen ja Sanni Lehtinen. Tilaisuuden avaa europarlamentaatikko Miapetra Kumpula-Natri ja tilaisuuden kokoaa kansanedustaja Pilvi Torsti.

OHJELMA

klo 12.10 Suomen korkeakoulutuspoliittinen linja
Kansliapäällikkö Anita Lehikoinen, OKM

klo 12.40 Ammattikorkeakoulut kasvun moottoreina