Oppositio: Sote-linjaukset tuotava eduskunnan arvioitavaksi

Oppositio vaatii pääministeri Juha Sipilää ja hallitusta tuomaan sote-linjauksensa eduskunnan arvioitavaksi. Opposition mukaan hallituksen maanantainen tiedotustilaisuus sote-uudistuksesta jätti enemmän kysymyksiä kuin antoi vastauksia.

Oppositioryhmien vähimmäisvaatimus on, että eduskunnalle annetaan hallituksen sote-linjauksista pääministerin ilmoitus. Ryhmät muistuttavat, että kun kyse on jokaisen suomalaisen sosiaali- ja terveyspalveluista, asian valmistelun ja käsittelyn on oltava avointa. Kyseessä on yli vaalikausien jatkuva uudistus, jolloin olisi tärkeää, että kaikki puolueet olisivat edellisen vaalikauden tavoin mukana sorvaamassa uudistusta.

Eduskunnan on voitava arvioida tuoreeltaan koko kansakuntaa koskettavaa päätöstä. Siksi me vaadimme, että sote-uudistuksesta on annettava pääministerin ilmoitus ensi tilassa.

Luottamus politiikkaan ja poliittiseen päätöksentekoon lähtee teoista. Korostuneen epävarmoina aikoina luottamuksen rakentaminen on yksi hallituksen tärkeimmistä tehtävistä. Rakentava ja avoin poliittinen keskustelu nyt annetuista sote-linjauksista olisi yksi askel tällä tiellä.

Antti Lindtman

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja