Oppositio pyrki ehkäisemään perustuslaillisia ongelmia

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan tänään saaman arvion mukaan hallituksen sote-uudistuksen korjausesitysten perustuslainmukaisuus pitää varmistaa vielä asiantuntijoilta.

Opposition toivetta asiantuntijakuulemisesta ei kuitenkaan käsitelty valiokunnan kokouksessa. Valiokunnan puheenjohtajan ja valiokuntaneuvoksen lähdettyä puhemiesneuvoston kuultaviksi, vei valiokunnan varapuheenjohtaja asian suoraan äänestykseen jättäen antamatta pyydettyjä puheenvuoroja aiheesta. Tässä äänestyksessä kuulemiset estettiin hallituspuolueiden äänin.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan opposition valiokuntavastaavat huomauttavat, että eduskunnan täysistunto ei voi ottaa päätettäväkseen kysymyksiä, joiden perustuslain mukaisuudesta ei ole varmuutta.

Myös hallituksen kannalta olisi tärkeää, että sote-uudistuksen osalta ei ajauduta vastaaviin ongelmiin kuin tiedustelulakien yhteydessä, jolloin lakiehdotukset jouduttiin vetämään täysistunnosta takaisin perustuslakivaliokuntaan.

Anneli Kiljunen, sd.

Arja Juvonen, ps.