Oppositio mukaan talouden pelastamistalkoisiin

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilaisen mukaan oppositio tulisi ottaa mukaan Suomen talous- ja työllisyysohjelman laadintaan.
– Mielestäni myös opposition pitäisi osallistua työmarkkinajärjestöjen ja hallituksen työhön, joka tähtää Suomen talouden tulevaisuuden turvaamiseen.

Urpilainen muistutti, ettei nykyisellä hallituksella ole valtakirjaa seuraavalle vaalikaudelle.
– Perustettavien työryhmien tähtäin on asetettu seuraaville vaalikausille ja näin ollen opposition mukanaolo heti työn alusta alkaen olisi yhteiskunnan kokonaisedun kannalta tärkeää.

Urpilainen myös kummasteli, ettei pääministeri oma-aloitteisesti kutsunut oppositiota mukaan valmisteluun jo torstaina eikä ole informoinut talous- ja työllisyysvalmistelusta oppositiota eikä eduskuntaa.

– Työllisyyshaaste on niin suuri, että tarvitsemme sen ratkaisemiseen laajaa poliittista yhteistyötä ja kaikki mahdolliset keinot. SDP:lle on tärkeää, että talouskasvun ja uusien työpaikkojen avulla voidaan pitää kiinni suomalaisesta hyvinvointivaltiosta.
Urpilainen muistutti, että SDP on jo asettanut vaativan tavoitteen työllisyysasteen nostamisesta 75 prosenttiin vuosikymmenen loppuun mennessä.

– Joulukuussa yhdessä palkansaajajärjestöjen kanssa käynnistämämme työllisyysvoimalahanke tuottaa ensi syksyyn mennessä linjauksia ja konkreettisia esityksiä työelämän laadun parantamiseksi, joilla tähän tavoitteeseen päästään.