Oppositio: Hallitus antaa Carunan verovälttelyn jatkua

16.11.2018

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta käsitteli tänään korkovähennysrajoitusta, jolla on tarkoitus suitsia monikansallisten suuryrtysten aggressiivista verosuunnittelua. Kolme oppositiopuoletta pahoittelee, että hallitus jättää liikaa porsaanreikiä verovälttelylle.

Hallituspuolueiden edustajat kannattivat niin kutsutun tasevapautuksen säilyttämistä laissa. Kansalaisjärjestö Finnwatchin selvityksestä kävi vastikään ilmi, että sähkönsiirtoyhtiö Caruna oli välttänyt vuosittain noin 12 miljoonan euron verot hyödyntämällä nimenomaan tasevapautusta.

”Hallituksen toiminta on vastuutonta. Se antaa tietoisesti Carunan ja useiden muiden yritysten verovälttelyn jatkua. Ei ole yksinkertaisesti mitään perusteita sille, että luonnollisena monopolina toimivan yrityksen annetaan vältellä veroja. Sähköverkot eivät karkaa ulkomaille, mutta verotulojen annetaan karata”, toteaa SDP:n eduskuntaryhmän valtiovarainvastaava Timo Harakka.

”Tietenkin suurin osa yrityksistä on lainkuuliaisia. Ei ole suomalaisten yritysten etu, että kansainväliset suursijoittajat hyödyntävät härskisti porsaanreikiä. Lain valmistelussa on käynyt selväksi, että tasevapautuksen takia Suomi menettää ainakin kymmeniä miljoonia euroja verotuloja ulkomaille”, sanoo Vihreiden verovastaava Emma Kari.

SDP:n, Vasemmistoliiton ja Vihreiden edustajat vaativat vastalauseessaan tasevapautuksen poistamista ja muiden lain porsaanreikien tukkimista. Korkovähennysrajoituksen uudistaminen pohjautuu EU:n veronkiertodirektiiviin. Vielä valtiovarainministeriön alkuperäisessä lakiluonnoksessa esitettiin tasevapautuksen poistoa, sillä se mahdollistaa verovälttelyn.

”Tasevapautus palasi lakiin nimenomaan lobbarien vaatimuksesta ja nyt hallituspuolueiden edustajat antoivat sille siunauksensa myös valtiovarainvaliokunnassa. Hallitus näyttää kuuntelevan mieluummin kansainvälisiä sijoittajien edustajia, vaikka veropohjan aukot tarkoittavat korkeampia veroja kaikille muille”, Vasemmistoliiton verovastaava Kari Uotila sanoo.

”Opposition esittämistä verovälttelyn vastaisista toimista kertyisi todistetusti suuria summia. Valtiovarainministeriön arvion mukaan poistamalla tasevapautus ja muut hallituksen lakiin jättämät aukot kertyisi noin 140 miljoonan euron vuotuiset verotulot. Nämä tulot voisimme käyttää esimerkiksi veronkevennyksiin ja parempiin palveluihin”, Uotila sanoo.