Opetusministeri Gustafssonilta erinomainen koulurauhapaketti

SDP:n puoluesihteeri Reijo Paananen on ilahtunut opetusministeri Jukka Gustafssonin perjantaina esittelemästä koulurauhapaketista. Vielä tänä vuonna voimaan tulevat lakimuutokset tuovat kaivattuja kasvatuksellisia keinoja opettajille ja lisäävät oppilaiden vaikutusmahdollisuuksia.

– Kasvatuskeskustelun ensisijaisuus ja vastuunkanto omista toimista antavat hyvän pohjannuoren kehitykselle. Kun samalla lisätään oppilaiden vaikuttamismahdollisuuksia oppilaskuntatoiminnan kautta, päästään toimivaan kokonaisuuteen ja ikäänkuin tuodaan ympäröivän yhteiskunnan pelisäännöt koulun arkeen.

Paanasen mielestä myös opettajien lisääntyvät keinot puuttua suoranaiseen häiriökäyttäytymiseen ovat tarpeen.

– Suomesta tuskin löytyy yhtään ihmistä, jonka mielestä puukot kuuluvat peruskouluun. Siksi on hyvä, että vaaralliset esineet ja aineet voidaan jatkossa ottaa pois oppilaalta. Samalla toivottavasti nousee kynnys myöhemminkään tarttua puukkoon.
Puoluesihteeri Reijo Paananen kiittelee ministeri Gustafssonia kokonaisvaltaisesta näkemyksestä ja ripeästä etenemisestä.

– On tärkeää, että kouluyhteisöä ja siellä toimivia on ajateltu kokonaisuutena.

– SDP nosti koulurauhakysymykset keskusteluun viime kunnallisvaalien yhteydessä, ja on hienoa, että jo nyt ollaan päästy tekoihin. Toivonkin, että kaikissa Suomen kunnissa valtuutetut pitävät myös koulutyön turvaamista vakavissaan esillä päätöksenteossa.