Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Onko ministeri Bernerin tavoitteena pilkkoa VR?

Ajankohtaista 14:24

Lauri Ihalainen

SDP:n kansanedustaja ja VR:n hallintoneuvoston jäsen Lauri Ihalainen on huolissaan VR:n tulevaisuudesta. Hänen mukaansa hallituksen kaavailemat leikkaukset vaarantavat eri alueiden henkilöjunaliikennettä ja erityisesti Suomen poikittaisliikennettä.

– Suomen tulee olla koko alueeltaan hyvin saavutettavissa ja jokaiselta alueelta on voitava ponnistaa omien tuotteiden, palveluiden ja innovaatioiden kanssa niin Suomen kuin maailman markkinoillekin. Nyt ostoliikenteen leikkaukset ja siitä aiheutuvat junaliikenteen heikentämiset johtuvat omista hallituksen säästöpäätöksistä. Yli 12 miljoonaan euron eli noin 30 prosentin leikkaus ostomäärärahoihin on todella suuri.

Ihalaisen mukaan ilmassa on pelko koko VR:n pilkkomisesta. Nyt kun julkinen huomio kiinnittyy vain ostoliikenteen säästöihin, herää epäily, että ollaan ajamassa muutosta, joka merkitsisi VR-Yhtymän pilkkomista riekaleiksi.

– Uhkana on, että kilpailun malli kopioidaan suoraan ulkomailta, kuten kilpailun mallimaaksi nostetusta Iso-Britanniasta. Vilkkaita, kannattavia reittejä ja hiljaisempia, kannattamattomia yhdistellään paketeiksi, joiden liikennöintioikeuksista kilpaillaan. Suomeksi tämä tarkoittaisi sitä, että kilpailu ei kohdistuisi vain nykyisille ostoreiteille, vaan koko nykyinen junien kaukoliikenne pilkottaisiin ja avattaisiin kilpailulle. Esimerkiksi Iso-Britanniassa hallinnolliset kustannukset kasvoivat ja valtion junayhtiö pilkottiin, mutta tavoiteltuja hyötyjä ei saatu. Samoin myös kokemukset ruotsistakaan eivät ole olleet kovin rohkaisevia, muistuttaa Ihalainen. Kysymys kuuluu, onko ministeri Bernerin tavoitteena pilkkoa VR?

Ihalainen mukaan VR:n asemaa ja koossa pitämistä tulee mieluummin nyt vahvistaa, jotta se pystyy toimimaan avautuvan kilpailun olosuhteissa.

– Selkein ratkaisu nyt olisi, että hallitus peruu ostomäärärahaleikkauksensa. Nyt tarvitaan hallitus- ja oppositiorajat ylittävää avointa keskustelua ja huolellista valmistelua rautateiden tulevaisuudesta. Meidän on myös hyvä muistaa, että Valtionrautatiet on ennen kaikkea palveluorganisaatio ja siksi on pidettävä hyvää huolta siitä, että henkilökunta motivoitunutta. Tässä vaikeassa murrostilanteessa on syytä tukea henkilökunnan hyvinvointia sekä varmistaa työntekijöille riittävä muutosturva mahdollisissa muutostilanteissa.