Omaehtoiseen koulutukseen pääsyä helpotettava

Omaehtoiseen koulutukseen pääsyn kriteereitä tulee helpottaa, sanoo eduskunnan työelämä-ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov. Filatovin mukaan kriteerien purkaminen auttaa rakennemuutospaikkakuntien työttömiä ja muutoin työnsä menettäneitä ihmisiä löytämään itselleen henkilökohtaisista tarpeistaan lähtevää koulutusta ja uuden työn.

– Microsoft ja Talvivaara/Terrafame -uutiset eivät jättäneet ketään kylmäksi. Hallitus ei silti luvannut lisää voimavaroja työttömien avuksi. Molemmilta yrityksiltä pitää vaatia osallistumista kriisin jälkihoitoon. Panos voi olla rahaa, koulutusta, uuden yrittäjyyden tukea, mitä tahansa joka auttaa ihmisiä ja alueita eteenpäin, esittää Filatov.

Filatovin mukaan työttömyyden kasvot ovat moninaiset. Näkyvien ja isoja otsikoita ja huolta nostavien rakennemuutosten rinnalla kulkee näkymättömämpi rakennemuutos, jossa ihmiset menettävät yksitellen tai pienissä porukoissa työpaikkansa.

– Heidän avukseen hallitus ei kutsu koolle kriisikokouksia eikä vaadi yrityksiltä tukipaketteja. Myös he tarvitsevat sillanrakennuspalikoita päästäkseen menetetystä työpaikasta uuteen työhön. Hallituksen rajut työttömyysturvaleikkaukset ja työttömien palveluihin jo kohdistamat leikkaukset katkaisevat sillan laituriksi, joka päättyy syvään kylmään veteen.

Työttömän mahdollisuus päästä opiskelemaan omaehtoisesti työttömyysturvan varassa on hyvä keino auttaa ihmistä hädässä eteenpäin. Nykyisin koulutukseen pääsy on rajoitettua ja kriteerien toimeenpano vaihtelee alueittain.

– Rakennemuutoksessa tietyn toimialan työpaikat vähenevät, siksi uudelleenkoulutus ja täydennyskoulutus on avain uuteen työhön. Myös korkeastikoulutetut tarvitsevat usein täydennystä ammattitaitoonsa ja tässäkin yksi hyvä keino on omaehtoinen koulutus, muistuttaa Filatov