Ojala-Niemelä: vesivoimaosaaminen viemäristä alas Kemijoki Oy:ssä

SDP:n kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä on tyrmistynyt Kemijoki Oy:n hallituksen eilen lanseeraamasta uudesta toimintamallista ja säästösuunnitelmasta.

– Valitettavasti vasta pari viikkoa sitten tehtävään nimitetty toimitusjohtaja antaa viedä itseään kuin litran mittaa ilman, että olisi ehtinyt itse perehtyä asiaan ja muodostaa kantansa. Tämä esitys on vastoin kaikkia aiempia suunnitelmia kehittää pitkäjänteisesti yhtiön tulevaisuutta, Ojala-Niemelä toteaa.

Yrityksen hallintoneuvosto ja hallitus käsittelivät eilen 2.9. kokouksissaan uutta toimintamallia, jossa Kemijoki Oy:n kustannuksia pienennetään arviolta 4-6 miljoonaa euroa vuodessa. Säästöt on tarkoitus hakea muun muassa siirtämällä palveluja ulkopuolisille toimijoille ja sopeuttamalla henkilöstömäärää.  Ojala-Niemelä esitti asian palauttamista hallituksen uudelleen valmisteltavaksi ja YT-neuvotteluista luopumista, mutta esitys ei saanut riittävää kannatusta. Myös kokoomuksen ja keskustan edustajat kantavat tästä ratkaisusta poliittisen vastuun, koska eivät nähneet tarpeelliseksi puolustaa Pohjoisen työpaikkoja, Ojala-Niemelä tykittää.

Tällä hetkellä Kemijoki Oy:ssä on työntekijöitä 185 henkilöä.

– Työtekijöiden kannalta säästöaikeet ovat täysin kohtuuttomia, Ojala-Niemelä lataa. Irtisanomisille ei ole mitään taloudellisia tai tuotannollisia syitä. Kemijoki Oy:n hallituksella ei ole ollut esittää yhtään laskelmaa oman työn hinnasta verrattuna ulkopuoliseen hintaan. Kemijoki Oy on ollut benchmarkingissa kustannustehokkain yhtiö Pohjoismaissa ja tuottanut koko ajan voittoa. Viime vuosi oli toiseksi paras tuotantovuosi yhtiön historiassa – eikö mikään riitä omistajille? Ei tarvitse olla mikään meedio nähdäkseen, että muutospaineet tulevat valtion omistajaohjausyksiköstä ja ovat ministeri Hautalan siunaamia.

Uuden toimintamallin mukaan Kemijoki Oy olisi jatkossa vesivoimatuotannon tilaaja- ja asiantuntijaorganisaatio, joka ostaisi tarvittavat palvelut pääosin sopimuskumppaneiltaan. Hallituksessa suunnitteilla olevassa toimintamallissa Kemijoki Oy:n palvelukseen jäisi arviolta vain 20-30 henkilöä. Suunniteltuun uuteen toimintamalliin siirtyminen aiheuttaisi alustavan arvion mukaan noin 150-160 henkilön vähentämistarpeen. YT-neuvottelut aloitetaan välittömästi tänään 3.9. koko henkilöstöä koskien. Uuden toimintamallin mukaan tavoitteena on, että merkittävä osa henkilöstöstä siirtyisi ulkopuolisten palvelutarjoajien palvelukseen.

– Tällä ajetaan alas Suomessa ainoa yhtiö, jolla on osaamista vesivoiman rakentamisesta. Lisäksi pääosakkaat havittelevat määräävää markkina-asemaa reservikaupassa, eli säätövoimakaupassa sähköpörssissä pienten osakkaiden ja lappilaisten kustannuksella. Voidaankin kysyä perustellusti, mistä syntyy tämän toimintamallin todellinen säästö?  Juuri hyväksytyssä työmarkkinaratkaisussa edellytettiin yrityksiltä yhteiskuntavastuuta. Tämäkö on nyt sitten sitä yhteiskuntavastuuta, että valtioenemmistöisessä yhtiössä laitetaan ensimmäiseksi porukka pihalle?