Ojala-Niemelä: Veronpalautusten ulosotto toimii epäoikeudenmukaisesti

Johanna Ojala-Niemelä

SDP:n kansanedustaja, lakivaliokunnan jäsen Johanna Ojala-Niemelä arvostelee vallitsevaa käytäntöä koskien veronpalautusten ulosmittausta. Vuoden 2016 veronpalautukset maksetaan 29.11.2016.

– Palkkatuloa ulosmitattaessa voidaan pääsääntöisesti ulosmitata noin yksi kolmasosa, ja loput jäävät velalliselle. Kuitenkin liian korkealla ennakonpidätysprosentilla pidätetystä palkkatulosta muodostuva veronpalautus voidaan ulosmitata kokonaan, Ojala-Niemelä huomauttaa.

– On velallisen oikeusturvan kannalta ongelmallista, että ulosmittauksen kohteena oleva osuus jää riippumaan hänelle arvioidusta ennakonpidätysprosentista ja siitä, kuinka hyvin se vastaa lopullista veroprosenttia. Menettely voi myös ohjata velallisia hakemaan ennakonpidätystä alakanttiin ilmoitetuilla tuloilla tämän ylimääräisen ulosmittauksen riskin välttämiseksi, Ojala-Niemelä pohtii.

Ojala-Niemelä katsoo, että veronpalautukset olisi perusteltua osin suojata ulosmittaukselta.

– On syytä selvittää, miten veronpalautusten ulosmittaus saataisiin velallisen kannalta oikeudenmukaisemmaksi. Veronpalautusten ulosmittaus tulisi saada vastaamaan sen tulon ulosmittausta, josta ennakonpidätys muodostuu.

– Veronpalautukset tuovat välyksiä monen perheen talouteen joulun alla ja toivoisin, että myös ulosottovelallisille palautukset toisivat muutoin taloudellisesti niukkaan arkeen helpotusta.

– Ulosottovelallisten kohdalla veronpalautukset palautuvat suurella varmuudella pyörittämään kansantalouden rattaita, koska raha tulee tarpeeseen ja menee monesti välttämättömien perustarpeiden tyydyttämiseen kuten ruokaan, asumiseen ja liikenteenkuluihin.