Ojala-Niemelä: Velkaneuvonnan siirtäminen valtiolle helpottaisi monien ahdinkoa

Luemme päivittäin valtion talousahdingosta. Meidän pitää nähdä myös tavallisten ihmisten ahdinko, toteaa SDP:n kansanedustaja ja eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Johanna Ojala-Niemelä. Hän pitääkin ministeri Ihalaiselle luovutettua ehdotusta talous- ja velkaneuvonnan siirtämisestä valtiolle kannatettavana.

– Suomen taloudellinen tilanne on ollut heikko pitkään ja tämä näkyy konkreettisesti ihmisten arjessa; taloushuolet lisääntyvät ja moni joutuu ottamaan pikavippejä selviytyäkseen jopa ruoka ja lääkelaskuista.  Joskus velkojen hoitaminen ei enää onnistu ja ihminen on velkakierteessä. Nopeaa apua ruuhkautuneesta kunnan velkaneuvonnasta voi olla hankala saada.

– Ihminen, jonka talous on sekaisin sairauden, työttömyyden tai muiden elämän ryppyjen vuoksi tarvitsee apua heti eikä viikkojen tai kuukausien jonotuksen jälkeen. Kuntien resurssit eivät riitä tarvittavan nopean palvelun antamiseen. Nykymallin heikkoutena on myös epäselvä työnjako valtion ja kunnan välillä; vastuuta on mahdollista pallotella ja tästä kärsii eniten vaikeassa tilanteessa elävä ihminen.

– Palvelun siirtäminen valtion hoidettavaksi oikeusaputoimistojen kautta toisi yhdenvertaisuutta eri puolilla Suomea asuvien ihmisten arkeen. Kuntien välillä on isot erot talous- ja velkaneuvontaan pääsyssä. Keskimääräinen jonotusaika neuvontaan on 35 päivää mutta tämä vaihtelee kunnittain. Pahimmillaan aikaa voi joutua odottamaan kuukausia. Siirto toisi myös kustannus- ja synergiahyötyjä puhumattakaan inhimillisen hädän lieventymisestä; talous- ja velka-ahdingossa elävän ihmisen terveys, ihmissuhteet ja arjessa selviytyminen on vaakalaudalla. Varhainen, tehokas apu on parasta tässäkin.

Syksyllä talous- ja velkaneuvonnan nykytilannetta ja järjestämisvaihtoja selvittämään asetettu työryhmä luovutti eilen mietintönsä työ- ja elinkeinoministeriölle. Työryhmän mukaan paras ja kustannustehokkain ratkaisu olisi talous- ja velkaneuvonnan siirtäminen oikeusaputoimistoille. Siirto mahdollistaisi yhteisten tietojärjestelmien kehittämisen ja nykyisen moniportaisen ohjaus- ja rahoitusjärjestelmän purkamisen. Talous- ja velkaneuvonnan yhdistäminen oikeusaputoimistoihin tuottaisi mm. synergiaetuja.