Ojala- Niemelä vaatii Kemi-Tornion AMK:n aloituspaikkojen vähennyssuunnitelmia kohtuullistettava

Johanna Ojala-Niemelä vaatii Kemi-Tornion AMK:n aloituspaikat uuteen syyniin – vähennyssuunnitelmia on kohtuullistettava

En ole tyytyväinen Kemi-Tornion ammattikorkeakouluun kohdistuvien aloituspaikkojen vähennyssuunnitelmiin. Niitä pitää kohtuullistaa, koska talousalueen nuorilla on muutoinkin vaikea työllisyystilanne ja opiskelupaikoista käydään kovaa kilpailua, toteaa SDP:n kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä tänään torstaina 29. päivänä maaliskuuta.

– Opetus- ja kulttuuriministeriössä ja opetushallituksessa on varmasti mietitty koulutustarjonnan ammattikorkeakoulukentän rakenteellista kehittämistä varsin perusteellisesti, mutta kohtuus pitää olla kaikessa vähennyksiä mietittäessä. Yksi näkökulma on Kemi-Tornion talousalueen nuorten vaikea työllisyystilanne.

Ojala-Niemelä korostaa, että opiskelu ja ammatinhankinta ovat nuorelle paras vaihtoehto työttömyyden sijaan.

– Täytyy ymmärtää, että opiskelupaikka on nuorelle kuin lottovoitto ja pitemmällä tähtäimellä siitä hyötyy koko yhteiskunta. Viime syksynä opetus- ja kulttuuriministeriön vähennyssuunnitelmat koskivat jopa 180 aloituspaikkaa vuodesta 2013 alkaen Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa. Luku on liian korkea ja sitä pitää muuttaa, Ojala-Niemelä vaatii.