Ojala-Niemelä: Ulosottojen kasvavaan määrään on puututtava

Tilastokeskuksen eilen julkaistujen tietojen mukaan viime vuonna ulosotossa oli lähes 580 000 suomalaista, mikä oli noin 80 000 enemmän kuin kymmenen vuotta sitten.

Huolestuttavaa tilastoissa on myös naisten keskimääräisen ulosottovelan määrän kasvu vuosikymmenessä reilusta 9 000 eurosta yli 14 000 euroon.

– Ulosotossa olevien mahdollisuuksiaan selvitä veloistaan on parannettava ja heidän toimeentuloa sekä mahdollisuuksia työllistyä ja toimia yrittäjinä tulee vahvistaa, toteaa SDP:n kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä.

Tutkimuksen mukaan tyypillinen ulosottovelallinen on työikäinen, vähän koulutettu ja yksinasuja.

– Yhden henkilön tuloihin nojaava talous on haavoittuvaisemmassa asemassa kuin useamman tienaajan. Tarvitaan monenlaisia neuvonta- ja tukipalveluita auttamaan ihmisiä pois ulosottokierteestä: talous- ja velkaneuvonnan, ulosotossa tehtävän velallisten neuvonnan tehostamisen ja tuomioistuinkäsittelyjen nopeuttamisen kautta meillä on mahdollisuus tukea velallisten selviytymistä kohti normaalia arkea.