Ojala-Niemelä työryhmään selvittämään kansanedustajien eettisen säännöstön tarvetta

SDP:n eduskuntaryhmä valitsi kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelän puhemiesneuvoston asettamaan työryhmään selvittämään kansanedustajien eettisen säännöstön tarpeellisuutta. Työryhmä koostuu yhdeksästä kansanedustajasta sekä asiantuntijoista ja puheenjohtajana toimii ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi (kok.).

Suomessa ei ole vahvistettuja kansanedustajia koskevia eettisiä säännöstöjä (Code of Conduct). Sen sijaan kansanedustajien toimintaa velvoittavat ja ohjaavat, monien Suomeen rinnastettavien maiden tapaan perustuslaki, eduskunnan työjärjestys, rikoslainsäädäntö ja hallinnollinen lainsäädäntö.

Euroopan neuvoston korruptionvastainen toimielin GRECO on suomea koskevassa loppuraportissaan 22.3.2013 suositellut, että laaditaan kansanedustajia koskevat eettiset säännöt.

Puhemiesneuvosto on asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on selvittää kansanedustajia koskevan eettisen säännöstön tarpeellisuus Suomessa ja laatia myönteiseen ratkaisuun päätyessään luonnos kansanedustajia koskevaksi eettiseksi säännöstöksi.

Työryhmän puheenjohtajana toimii ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi ja jäseninä eduskuntaryhmien nimeämät edustajat: Outi Mäkelä (kok.), Johanna Ojala-Niemelä (sd.), Pirkko Ruohonen-Lerner (ps.), Markus Lohi (kesk.), Eila Tiainen (vas.), Tuija Brax (vihr.), Stefan Wallin (r.), Sari Palm (kd.), Jyrki Yrttiaho (vr.). Lisäksi asiantuntijoina työryhmässä toimivat pääsihteeri Seppo Tiitinen, valiokuntaneuvos Timo Tuovinen ja professori Mikael Hidén sekä oikeusministeriöstä lainsäädäntöneuvos Tuula Majuri. Työryhmän sihteeri on valiokuntaneuvos Marja Tuokila.

Työryhmän on saatava työnsä päätökseen 31.12.2013 mennessä.