Ojala-Niemelä: Suomea ei saada kuntoon lapsiperheitä kurittamalla

Johanna Ojala-Niemelä

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä on huolissaan hallituksen suunnittelemista korotuksista päivähoitomaksuihin.

– Maksujen korotukset ovat todella kohtuuttomia. Hallitus ajaa nyt sellaista maksupolitiikkaa, joka iskee kipeästi myös ihan tavallisiin työtätekeviin perheisiin.

Ojala-Niemelä ihmettelee mahdetaanko hallituksessa ollenkaan tietää, kuinka suuri huoli ja ärtymys näistä maksujen korotuksista on lapsiperheissä noussut.

– Hallitus lisää toimillaan epävarmuutta ja taloushuolia lapsiperheiden arkeen. Lähettäisin pääministeri Sipilälle sellaisia terveisiä, että tällä reseptillä ei takuuvarmasti saada Suomea kuntoon, Ojala-Niemelä sanoo.

Esimerkiksi korkeimmassa maksuluokassa päivähoitomaksun korotus on yli 60 euroa kuukaudessa per lapsi. Lisäksi hallitus on päättänyt korottaa aamu- ja iltapäiväkerhojen maksuja sadalla prosentilla, 60 eurosta 120 euroon.

Johanna Ojala-Niemelän mukaan esimerkiksi kaksilapsisessa perheessä, jonka tulot ylittävät rimaa hipoen ylimmän maksuluokan rajan, nämä korotukset tekevät todella tiukkaa.

Hän lisää, että päivähoito on jo muutenkin ollut hallituksen rajujen leikkauksien kohteena.

– Päivähoito-oikeutta rajataan ja päivähoitoryhmiä kasvatetaan. Eli samaan aikaan kun varhaiskasvatuksen hinta nousee, laatu heikkenee. Äkkinäinen voisi jopa luulla, että hallituksen tavoitteena on suomalaisen päivähoidon romuttaminen, Ojala-Niemelä toteaa.

Hän ihmettelee kuinka hallitus puhuu jatkuvasti työllisyysasteen nostosta, mutta samaan aikaan esittää linjauksia, jotka vievät takaisin kohti kotiäitiyhteiskuntaa.

– Monissa perheissä joudutaan miettimään tarkkaan riittävätkö rahat päivähoitoon. Pahimmillaan nämä maksujen korotukset pakottavat ihmisiä jäämään kotiin taloudellisista syistä.

Ojala-Niemelä huomauttaa, että tässäkin asiassa on kyse arvovalinnoista. Hallitus hakee reilun 50 miljoonan euron lisätuloa päivähoidon maksujen korotuksella, mutta aina on vaihtoehtoja.

– SDP on esittänyt vaihtoehtobudjetissaan verosuunnittelun kitkemistä yritysten korkovähennysoikeutta rajaamalla. Tällä esityksellä saataisiin tuloja 60 miljoonaa euroa, eikä vastaavaa summaa tarvitsisi ottaa lapsiperheiltä, Ojala-Niemelä päättää.