Ojala-Niemelä: SDP tyytyväinen ministeri Orpon päätöksestä pysäyttää Metsähallituksen yhtiöittäminen

Kansanedustaja, SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, Johanna Ojala-Niemelä on tyytyväinen siihen, että maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo on edeltäjästään poiketen tunnustanut Metsähallituksen yhtiöittämisesityksen kestämättömyyden ja pysäyttänyt sen etenemisen.

SDP on johdonmukaisesti vastustanut Metsähallituksen metsätaloustoimintojen yhtiöittämistä. Viimeksi tällä viikolla SDP:n eduskuntaryhmä otti kesäkokouksessaan voimakkaasti kantaa yhtiöittämistä vastaan.

Kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä huomauttaa, että asiassa on piilouduttu Euroopan unionin selän taakse. Tarkempi asian tarkastelu on kuitenkin osoittanut, ettei EU ole missään dokumentoidusti edellyttänyt, että Metsähallitus pitäisi yhtiöittää. Sen sijaan kilpailuneutraliteetti on toteutettava, Ojala-Niemelä toteaa.

– Konkurssisuojan ja veroedun poistaminen on toteutettavissa erityisliikelaitoksena. Metsähallituksesta voidaan luoda itsenäinen oikeushenkilö siten, että se voidaan asettaa konkurssiin. Näin on Ojala-Niemelän mukaan menetelty muun muassa yliopistojen kohdalla.

– Lapissa Metsähallitus on onnistuneesti yhteensovittanut eri elinkeinojen kuten poronhoidon, matkailun, kaivosteollisuuden ja metsätalouden intressejä. Metsätalouden turvaaminen on tärkeää, koska kyse on meidän kansallisuusvarallisuudesta Ojala-Niemelä toteaa.

– Ilman SDP:tä osakeyhtiöittämistä ei olisi pysätetty, Ojala-Niemelä korostaa. Olen tyytyväinen, että ministeri Orpo on tullut SDP:n linjalle asiassa ja pysäyttänyt yhtiöittämishankkeen. Jos yhtiöittämisen tie avataan, myös omistajaohjaus häipyy kuin usva tuuleen, Ojala-Niemelä muistuttaa. Osakeyhtiön ainoa tehtävä on tuottaa voittoa ja kun taloudelliset paineet kasvavat vaarana on uudet metsäkiistat Lapissa.