Ojala-Niemelä: Saamelaissopimus ei ole julkinen

Johanna Ojala-Niemelä

Joulukuussa on valmistunut epävirallinen ja alustava käännös suomeksi pohjoismaisen saamelaissopimuksen neuvottelutuloksesta. Lapin radiossa sopimuksen sisältöä kommentoivat tänään hallituspuolueiden edustajat, mutta opposition edustajilla ei ollut tähän mahdollisuutta, koska sopimuksen sisältö ei ole ollut vielä saatavissa.

– Olen tänään keskustellut asiasta Oikeusministeriöstä neuvotteluihin osallistuneen Johanna Suurpään kanssa ja hän kertoi, että lopullinen kokous asiasta on ensi viikolla 10.1. Teksti ei ole tätä ennen julkinen, eikä näin ollen saatavissa.

– Olisin pitänyt asiallisena, että kaikki Lapin kansanedustajat olisi pidetty informoituna oikeusministeri Lindströmin taholta näin merkittävässä asiassa, eikä vain Lapin hallituspuolueiden edustajat. Tämä asettaa Lapin edustajat täysin epätasa-arvoiseen asemaan näin merkittävässä asiassa, jossa määritetään, ketkä katsotaan kuuluvaksi Euroopan ainoaan alkuperäiskansaan ja mitkä ovat saamelaisten oikeudet Suomessa. En muista vastaavaa menettelyä, Ojala-Niemelä hämmästelee.