Ojala-Niemelä: perussuomalaiset lunastivat kannatuksensa katteettomilla lupauksilla

Sdp:n kansanedustaja Ojala Niemelän mukaan ensi vuoden talousarvio osoittaa, että perussuomalaiset lunastivat kannatuksensa vaaleissa katteettomilla lupauksilla.

– Vielä vaaleissa puolue oli köyhän asialla antamalla lupauksen 1 000 euron tuloista verovapaana, Ojala-Niemelä muistuttaa. Nyt ensi vuoden talousarviota rakennettaessa Soinijoukkoineen on leikkaamassa työllistämisrahoja, eläkeläisten asumistukea ja lääkärikäynnin Kela-korvauksia. Lisäkustannukset voivat olla ylitsepääsemättömiä osalle kansalaisista ja pakottavat ihmiset toimeentuloluukulle. Työttömät, pienituloiset eläkeläiset, opiskelijat, lapsiperheet ja paljon sairastavat ovat leikkauslistan kärjessä, Ojala-Niemelä tylyttää.

– Sähkö-, jäte-, kiinteistö- sekä lämmityspolttoaineiden verojen korotukset sekä palvelumaksujen nostot iskevät kipeimmin juuri haja-asutusalueilla asuviin, Ojala-Niemelä toteaa. Soinin lupaama 900 miljoonan euron autoveroale myös kutistui kosmeettiseksi alennukseksi niille, joilla on varaa ostaa uusi auto, mutta samalla se kerätään maaseudulla autoa tarvitsevilta ajoneuvoverona, ja tällöin kärsijöinä ovat pieni- ja keskituloiset. Mikä on hyväosaisten osuus Suomen talouden nostamiseksi lamasta, Ojala-Niemelä kysyy.