Ojala-Niemelä: Laadukkaat palvelut takaavat vanhusten osallisuuden

Johanna Ojala-Niemelä

– Ihminen ei ikääntyessään muutu aktiivisesta kansalaisesta vain passiiviseksi palvelujen vastaanottajaksi. Myös ikäihmiset haluavat toimia yhteiskunnan osana ja aktiivisina omiin asioihinsa vaikuttajina niin kauan kuin voimia riittää. Osallisuutta tukevat hyvät palvelut, jotka pitävät toimintakyvyn kunnossa, toteaa SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Johanna Ojala-Niemelä.

– Sipilän hallitus on kunnostautunut vanhusten palveluiden leikkaajana. Kansalaisyhteiskunnan ja opposition voimannäytteenä hallitus luopui vanhuspalveluin henkilöstömitoituksen heikentämisestä. Sipilän hallitus ei kuitenkaan ole luopunut leikkausaikeista, vaan hakee korvaavia 70 miljoonan euron säästöjä henkilöstön pätevyysvaatimusten heikentämisestä, Ojala-Niemelä moittii.

– Hallitus aikoo korvata vanhusten hoitotyön koulutetut ammattilaiset vähemmän koulutetulla henkilökunnalla. Se tarkoittaa sitä, että esimerkiksi asumisyksikössä, jossa on 14 vanhusta, niin joko ilta- tai aamuvuoron toinen hoitaja voidaan korvata harjoittelijalla tai opiskelijalla. Tämä kertoo hallituksen arvostuksenpuutteesta vanhuksia ja asianmukaisesti koulutettua hoitohenkilökuntaa kohtaan. Vanhuspalveluissa työskennellään jo nyt vastuullisissa tehtävissä aivan liian pienillä resursseilla. Moni työntekijä uupuu, Ojala-Niemelä kertoo.

– SDP toimii arvokkaan vanhuuden puolesta. Viime kaudella säädetty vanhuspalvelulaki paransi vanhusten oikeuksia palveluihin, mutta nyt Sipilän hallitus on muuttamassa vain hetken voimassa ollutta lakia. SDP esittää, että vanhusneuvostojen asemaa täytyy vahvistaa maakuntauudistuksen yhteydessä. Lisäksi tarvitaan vanhusasiavaltuutetun virka. Pelkona on, että tulevaisuudessa ikääntyneet eivät enää saa viettää vanhuuttaan omassa kunnassaan lähellä omaisiaan, vaan heille tarjotaan palvelukotipaikkaa toiselta puolelta maakuntaa. Sote-uudistus voi pahimmillaan siirtää vanhuspalvelun kauas kuntalaisista, Ojala-Niemelä sanoo.

Kunnissa voidaan tehdä myös pieniä, mutta tärkeitä tekoja vanhusten osallisuuden hyväksi. Liikuntasaleja ja muita esimerkiksi koulujen tiloja tulee avata vanhusten kerho- ja harrastustoiminnan käyttöön maksuttomasti. Erilaisten palveluiden sijoittelussa tulee ottaa huomioon ikääntyvän väestön tarpeet.

– Esimerkiksi Rovaniemellä tehty päätös siirtää uimahalli keskustasta Ounasvaaralle tulee heikentämään ikääntyvien ja liikuntarajoitteisten mahdollisuutta käydä uimassa pidentyneen matkan vuoksi.  Tämä osoittaa, että kaikissa päätöksissä tulisi arvioida myös vaikutukset ikääntyviin palveluiden käyttäjiin. Monelle vanhukselle uimahallireissu on voinut olla viikon ainoa liikuntatilaisuus tai sosiaalinen hetki, Ojala-Niemelä muistuttaa.