Ojala-Niemelä kiittelee lisäpanostuksesta Pallas-Yllästunturin matkailun kehittämiseen

Hallituksen lisäpanostus Pallas-Yllästunturin matkailun kehittämiseen oli enemmän kuin tarpeellista

Tänään valtioneuvoston hyväksymässä lisätalousarviossa osoitettiin 1 100 000 euroa Pallas-Yllästunturin kansallispuistomatkailun infrastruktuurin kehittämiseen. Summa olisi voinut olla suurempikin, mutta suunta on nyt kuitenkin oikea, päätöstä tukenut ja ajanut kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä toteaa.

Ojala-Niemelä painottaa, että kansallispuistoilla on merkittäviä alue- ja paikallistaloudellisia vaikutuksia, jotka on nyt noteerattu maan hallituksenkin taholta.

– Etelässä ei aina nähdä selkeästi, miten suuri vaikutus tämän kokoisilla määrärahoilla on puistojen palvelurakenteisiin, luontokeskuksiin ja asiakaspalveluihin. Tämäkin panostus tulee moninkertaisesti takaisin työpaikkoina ja yritystoimintana. Pallas-Yllästunturin hankeaikainen työllisyysvaikutus on 10 henkilötyövuotta.

Nuorille työmahdollisuuksia

– Lisämäärärahaa saatiin myös nuorten työllistämiseksi luonnonhoitohankkeisiin ja luontokeskuksen asiakaspalvelutehtäviin eri kansallispuistoissa. Tämä summa nousi kahteen miljoonaan euroon, joten sillä on varmasti merkittävä vaikutus tällä elinkeinoalalla työttömyyden kanssa kampaileville nuorille, Ojala-Niemelä selvittää.

Ojala-Nimelä kertoo, että nyt saadut varat työllistämishankkeeseen edesauttavat noin 150 työttömän nuoren työllistämistä noin 50 henkilötyövuoden verran.

– Tuosta määrästä kertyy keskimäärin neljän kuukauden työjaksot per nuori. Tätä ei pidä väheksyä näinä taloudellisesti vaikeina aikoina. Lapin matkailun kehittämiseen pitää tehdä jatkossakin lujasti työtä, pitkäjännitteisyys palkitaan, Ojala-Niemelä muistuttaa.