Ojala-Niemelä: kielipesille ja saamelaisnuorille luvassa lisää rahaa

SDP:n kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä (sd.) iloitsee saamenkielisten kielipesätoimintaan ja saamelaisnuorille myönnettävästä lisärahoituksesta.

Valtioneuvoston lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman mukaisesti saamen kielten kielipesien rahoitus vakiinnutetaan. Ensi vuoden budjettiesityksessä ollaan osoittamassa kielipesätoimintaan 400 000 euroa. Veikkausvoittovaroista avustetaan kielipesätoimintaa 200 000 eurolla.

– Opetus- ja kulttuuriministeriö ei ole tekemässä 150 000 euron leikkausta kielipesätoimintaan. Sen sijaan ministeri Viitanen (sd.) on varautunut vielä erillisellä harkinnanvaraisella määrärahalla turvaamaan saamen kielen elvytystyöryhmän mukaisen resurssin tälle tärkeälle toiminnalle. Saamelaisnuorten osalta nuorisotyön rahoitus tulee nousemaan ensi vuonna 700 000 euroon, kun se tämän vuoden budjetissa on 660 000 euroa.

– On erinomainen uutinen, että nuorisoasioista vastaava ministeri tunnistaa kielipesien ja saamelaisnuorten parissa tehtävän nuorisotyön merkityksen saamen kielien ja saamelaiskulttuurin elvyttämisessä ja säilyttämisessä.

Ojala-Niemelä muistuttaa, että saamen kielipesissä on tehty jo 90-luvulta lähtien tärkeää työtä hyvin tuloksin. Kielipesissä lapset oppivat kieltä nopeasti leikin ja päivähoidon arkisen aherruksen kautta.

– Lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus tässäkin asiassa. Kielipesien ja saamelaisen nuorisotyön olemassaololla on keskeinen merkitys EU-alueen ainoan alkuperäiskansan kielien ja kulttuuriperinteen pitämisessä elinvoimaisena.