Ojala-Niemelä ihmettelee Bogomoloffin väitteitä Lapin juristien tasosta

Kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä ihmettelee kokoomuspoliitikko Bogomoloffin väitteitä Lapin juristien huonosta tasosta tai yliopiston merkityksettömyydestä.
– Bogomoloff osoittaa täydellistä tietämättömyyttä Lapin yliopiston kansallisesta merkityksestä tai opetuksen laadukkaasta tasosta. Bogomoloffin kommentit perustuvat hatarille tiedoille. Lapin yliopistossa on aina panostettu laatujärjestelmään ja sitä on kehitetty aktiivisesti. Laatu syntyykin koko yliopistoyhteisön jäsenten, niin henkilöstön kuin opiskelijoiden, asiantuntevasta, vastuullisesta ja eettisestä työstä kaikissa yliopiston tehtävissä.

– Bogomoloffin väite on kuin märkä rätti kasvoille Lapin yliopistosta valmistuneita kohtaan ja on syytä jättää omaan arvoonsa, Ojala-Niemelä toteaa.

– Lapin yliopistosta valmistuu 25 prosenttia Suomen juristeista, Ojala-Niemelä muistuttaa. Lapin oikeustieteellisen opetuksen vahvuus on pienemmät opetusryhmät, jolloin opetuskin on tehokkaampaa, itsekin Lapin yliopistoksi juristiksi vuonna 2 000 valmistunut Ojala-Niemelä toteaa.

Lapin yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan kasvatteja on töissä eri yhteiskunnan sektoreilla ja he ovat sijoittuneet työelämässä hyvin.
– Lappilaisia juristeja löytyy niin yksityiselle kuin julkiselle sektorille sijoittautuneena esimerkiksi ministeriöihin ja asianajotoimistoihin.

– Myös meillä Lapissa esimerkiksi asianajajista puolet on yli 55-vuotiaita, joten lähivuosina eläköityminen alalla on nopeaa. Tarvitsemme uusia ammattilaisia turvamaan oikeudelliset palvelut maakunnassa. Kun juristien koulutusta on tarjolla omassa maakunnassa opiskelijat sitoutuvat paikkakunnalle ja jäävät helpommin  tekemään elämäntyönsä Lappiin.