Ojala-Niemelä: Hyvinvointiyhteiskunnan säilyminen edellyttää kasvutaloutta

Hallitus kokoontuu ensi viikolla kehysriiheen tekemään päätöksiä, jotka vaikuttavat Suomen talouden suuntaan vuosiksi eteenpäin. Hallitusohjelmaan kirjattu ehto lisäsopeutustoimista on laukeamassa, sillä kansainvälisen talouden ongelmat ja epävarmuus heijastuvat yhä voimakkaammin Suomen talouteen.

– Talouden kasvu ja työpaikkojen luominen ovat etusijalla kehysriihen päätöksiä tehtäessä. Pelkillä veronkorotuksilla ja menoleikkauksilla voimme ajautua pitkäaikaiseen hitaan kasvun kauteen. Hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen edellyttääkin kasvutaloutta, Ojala-Niemelä painottaa.

Hänen mukaansa nyt on ensisijaisesti hallituksen sisällä löydettävä yhteiset ratkaisut rakenteellisista uudistuksista.

– Tähän tähtäävät muun muassa kunta- sekä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistushankkeet. Myös työurien pidentämiseksi on löydettävä kestäviä ratkaisuja, mutta ei pakottamalla, kuten myös kuntauudistusta valmisteltaessa on SDP:n taholta todettu.

Ojala Niemelä muistuttaa, että jos rakenneuudistusten osalta päästään eteenpäin, niin myös sopeutustoimien osalta paineet hellittävät.

– Säästöistä ja mahdollisista veronkorotuksista päätettäessä on perusajatuksena oltava oikeudenmukaisuus. SDP on ehdottanut solidaarisuusveroa, jossa valtion tuloverotukseen tulisi uusi veroluokka yli 100 000 euroa ansaitseville. Taloudellisesti vaikeina aikoina juuri heikompiosaisten asema on turvattava.

VT nelonen Rovaniemen kohdalla kunnostettava pikaisesti

– Talouden näkökulmasta tarvitaan täsmäelvytystä. Infrastruktuurin ylläpito tuo työtä ja lisää muutenkin taloudellista toimeliaisuutta. Tienpidon velka on kasvanut vuosi vuodelta. Näin ei voi jatkua. Olen esittänyt, että kehysriihessä löytyy myönteinen päätös Rovaniemen talousalueelle tärkeän VT nelosen parannustyöstä Rovaniemen kohdalla.

Ojala-Niemelä on tyytyväinen Työ- ja elinkeinoministeriön äskettäin julkistamaan nuorten yhteiskuntatakuuseen.

– Yhteiskuntatakuun ajatuksena on varmistaa jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle harjoittelu-, koulutus- tai työpaikka. Tälle hienolle hankkeelle on varattu hallitusohjelmassa 60 miljoonaan euroa. Lisäksi kehysriihessä tullaan esittämään vielä lisärahoitusta, jotta yhteiskuntatakuun toteuttaminen ei jää rahasta kiinni. Lisärahalla toteutetaan nuorten aikuisten osaamisohjelmaa. Sen avulla halutaan aktivoida 40 000 nuorta, jotka ovat kokonaan työn ja koulutuksen ulkopuolella.

Ojala-Niemelä muistuttaa, että Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan vuosittain jää jopa 4000 nuorta peruskoulun jälkeen ilman koulutuspaikkaa.

Kun mukaan lasketaan ammatillisen koulutuksen ja lukion keskeyttäneet nousee luku huimasti. Tämä johtaa siihen, että jokaisesta ikäluokasta 15 prosenttia jää vaille toisen asteen tutkintoa. Työttöminä on noin 55 000 nuorta, jotka ovat alle 29-vuotiaita. Ilman yhteiskuntatakuun toteutumista ongelmia ei voida korjata.

Lisätietoja: Johanna Ojala-Niemelä, puh. 050 512 2663