Ojala-Niemelä huolissaan kansallispuistojen määrärahoista

Kansallispuistojen laajaa ja monipuolista virkistyskäyttöä uhkaavat puistoista vastaavan Metsähallituksen luontopalvelujen rahapula sekä tuottavuusohjelman vaikutukset, kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä (sd) toteaa.

Ojala-Niemelän mukaan Metsähallitus joutuu keskittämään Lapin kansallispuistojen retkeilyrakenteiden kuten tupien ja tulipaikkojen kehittämisen Saariselän ja Levin kaltaisten matkailukeskusten tuntumaan ja jättämään etäämpänä erämaassa olevat retkeilykohteet perusylläpidon varaan. Rahapulan ohella keskittäminen johtuu suurimpien kävijämäärien ohjaamisesta matkakeskusten ympäristöön.

– Pelkona on, että samalla ajetaan alas nykyisenkaltaista retkeilynpalvelurakennetta. Ylä-Lapin pitkien etäisyyksien vuoksi kansallispuistojenkunnossapito ja kunnostus vievät aikaa ja rahaa. Kansallispuistojen suureen virkistysarvon vuoksi niiden syrjäisimpienkin alueiden palvelut tulee pitää kunnossa, Ojala-Niemelä vaatii.

Ojala-Niemelä on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen, jossa hän kysyy ”miten kansallispuistojen palvelut pystytään turvaamaan kävijämäärien kasvaessa tuottavuusohjelmasta ja Metsähallituksen luontopalvelujen rahapulasta huolimatta?”

Kansallispuistojen kävijämäärät ovat olleet pitkään kovassa kasvussa. Vuonna2008 yli 1,7 miljoonaa suomalaista tutustui kansallispuistoihin. 2000-luvulla kansallispuistojen määrä on kasvanut viidellä, 30:stä 35:een. Samaan aikaan niiden kävijämäärät ovat kaksinkertaistuneet.Ympäri maata sijaitsevilla kansallispuistoilla onkin luonnon monimuotoisuuden turvaamisen ohella suuri merkitys retkeily- ja virkistysalueina.

Suomen suurimmat ja samalla suosituimmat kansallispuistot löytyvät Lapista.Viime vuonna Pallas-Yllästunturin ja Urho Kekkosen kansallispuistoissa kävikaikkiaan yli 600 000 retkeilijää. Lapin kansallispuistojen erikoisuus onkaikille avoimet, ilmaiset erämaakämpät eli autiotuvat, joita ylläpidetäänvaltion varoilla. Lisäksi kansallispuistojen palveluihin kuuluu varaustupia,laavuja, kotia, tulentekopaikkoja ja luontokeskuksia.