Ojala-Niemelä: Hallituksen sisälläkin on epäselvyyttä oman mandaatin pitävyydestä

Johanna Ojala-Niemelä

SDP:n ryhmäpuheenvuoron käyttäneen ryhmän varapuheenjohtaja Johanna Ojala-Niemelän mielestä hallitus on ronskissa Suomen uudistamistyössään unohtanut kansalaiset.

– Viimeaikaisen perusteella näyttää sille, että hallituksen tavoite on ottaa iso harppaus kohti markkinaliberalistista yhteiskuntaa, kohti eriarvoistumista. Siksi SDP avaa keskustelun koko hallituksen linjasta: Suomen suunnasta.

Ojala-Niemelä ottaa esimerkiksi postipalvelut. Jos hallitus ottaa Postiin osakkaiksi voittoa tavoittelevia yksityisiä sijoittajia, niin mikä olisi heidän intressinsä turvata haja-asutusalueiden postipalvelut tai muut sellaiset toiminnot, jotka eivät tuota yhtiölle rahaa?

– Nuo palvelut ovat kuitenkin tärkeitä kansalaisten yhdenvertaisuuden kannalta ja myös elinehto esimerkiksi monille alueellisille ja paikallisille sanomalehdille. Postin palvelut ovat tällä hetkellä rapautumassa, samoin työllisyys. Miten Postin toiminta paranisi sillä, että yksityisten sijoittajien pitäisi vielä päästä ottamaan voitto-osuutensa välistä?

Ojala-Niemelän mukaan näyttää siltä, että hallituksen sisällä on epäselvää, onko teillä mandaattia tehdä suuria uudistuksiaan.

– Kysymys herääkin, onko teillä edes puolueidenne mandaattia tähän? Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho totesi Helsingin Sanomissa 18.4.2016 hallituksen tieverkon yksityistämissuunnitelmista, ettei ”näin isoa asiaa voi kuvitella toteutettavaksi hallitusohjelman ulkopuolelta. Tällainen valtava uudistus vaatii myös kansalaisten vaaleissa antaman mandaatin”. Keskustan lappilainen kansanedustaja on muun muassa huomauttanut, että keskustan puoluekokouksen kanta taksikilpailun vapauttamiseen on kielteinen. ”On kieltämättä erikoista, että ministeri nyt esittää päinvastaista kuin puoluekokouksessa on demokraattisesti päätetty” Näin Katri Kulmuni totesi maaseudun tulevaisuudessa tänä vuonna 20.4.

– Onko niin, että hallitus tekee historian kokoomuslaisinta politiikkaa viis veisaten siitä, ettei kansalaisilta ole haettu valtakirjaa tällaisen politiikan harjoittamiselle. Tämän hämmennyksen seurauksena maakuntien hallituspuolueiden kansanedustajat puhuvat kotikonnuilla yhtä ja täällä pääkaupungissa toista.